کد خبر : 37117
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ - ۷:۳۹

کمبود ۵۳ مدرسه در تربت‌حیدریه

کمبود ۵۳ مدرسه در تربت‌حیدریه

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تابان تربت»، شهرستان تربت‌حیدریه با جمعیت ۲۳۰ هزار نفری به‌عنوان چهارمین شهرستان بزرگ خراسان رضوی با جمعیتی بالغ بر ۴۶ هزار دانش‌آموز، با کمبود شدید فضاهای آموزشی مواجه است که این کمبود منجر به دو شیفته شدن ۳۸ مدرسه، تراکم بالای دانش‌آموزی در ۹۰ مدرسه و فرسودگی

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تابان تربت»، شهرستان تربت‌حیدریه با جمعیت ۲۳۰ هزار نفری به‌عنوان چهارمین شهرستان بزرگ خراسان رضوی با جمعیتی بالغ بر ۴۶ هزار دانش‌آموز، با کمبود شدید فضاهای آموزشی مواجه است که این کمبود منجر به دو شیفته شدن ۳۸ مدرسه، تراکم بالای دانش‌آموزی در ۹۰ مدرسه و فرسودگی ۱۰ مدرسه دیگر شده است.

نزدیک به ۹۰ مدرسه در تربت‌حیدریه با تراکم بالای ۳۵ دانش‌آموز در هر کلاس فعالیت می‌کنند و این تراکم بالا نه‌تنها کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه شرایط مطلوبی را برای یادگیری دانش‌آموزان فراهم نمی‌کند.

نیاز فوری به احداث مدارس جدید

مسئولان آموزشی شهرستان اعلام کرده‌اند که برای جبران کمبودهای فعلی، احداث ۵۳ مدرسه جدید ضروری است و بدون تأمین این نیاز، بهبود شرایط آموزشی و کاهش تراکم دانش‌آموزی امکان‌پذیر نخواهد بود.

در عین حال هسته مرکزی شهر تربت‌حیدریه با محدودیت جدی در زمینه زمین‌های قابل استفاده برای ساخت مدرسه مواجه است و این مسئله باعث شده تا خیرین مدرسه‌ساز بیشتر به سمت حاشیه شهر هدایت شوند تا از این طریق، عدالت آموزشی در مناطق مختلف شهر برقرار شود.

به گفته مسئولان، در صورت اهدای زمین توسط خیرین، ساخت مدارس به صورت مشارکتی و با تقسیم مساوی هزینه‌ها بین خیرین و سازمان نوسازی مدارس انجام می‌شود و این مدل مشارکت، زمینه‌ساز توسعه فضاهای آموزشی و جلب حمایت بیشتر خیرین شده است.

همچنین در کنار کمبود فضای آموزشی، ۱۰ مدرسه در تربت‌حیدریه در وضعیت فرسوده قرار دارند و نیازمند تخریب و نوسازی هستند، در عین حال این مدارس نه‌تنها از استانداردهای ایمنی و آموزشی برخوردار نیستند، بلکه سلامت دانش‌آموزان و کارکنان را نیز تهدید می‌کنند.

اگرچه تلاش‌های قابل توجهی توسط خیرین و نهادهای دولتی برای رفع کمبود فضاهای آموزشی در تربت‌حیدریه در حال انجام است، اما همچنان نیازمند عزم جدی و برنامه‌ریزی منسجم برای رسیدن به استانداردهای ملی در این حوزه هستیم.

تربت‌حیدریه پیشتاز در اجرای پروژه‌های آموزشی

فرماندار تربت‌حیدریه، آغاز عملیات اجرایی ۱۴ فضای آموزشی جدید در این شهرستان را نمادی از پیشتازی منطقه در توسعه زیرساخت‌های آموزشی عنوان کرد.

مجتبی شجاعی با تأکید بر محوریت نظام تعلیم و تربیت در تمامی عرصه‌های توسعه، اظهار کرد: هر توسعه و پیشرفتی در گرو نظام تعلیم و تربیت است و بدون توسعه این نظام نمی‌توان توقع توسعه سیاسی و امنیت را داشت. زمانی که به دانش‌آموزان به عنوان سرمایه اجتماعی توجه شود، برنامه‌ریزی سنجیده‌ای انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: پروژه‌های جدید شامل مدارس ۱۴، ۱۲ و ۶ کلاسه می‌شوند و همچنین ۱۲ فضای آموزشی دیگر در مرحله رایزنی قرار دارد.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر وحدت و انسجام ملی، خاطرنشان کرد: سرفصل راهبردهای اخیر رهبر انقلاب، وحدت و انسجام ملی است و باید دید خروجی و تصمیمات ما چگونه به این راهبردها ختم می‌شود

ساخت ۵۰۰ کلاس درس توسط ۲۰۰ خیر مدرسه‌ساز در تربت‌حیدریه

رئیس هیأت مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز تربت‌حیدریه گفت: مجمع خیرین مدرسه‌ساز تربت‌حیدریه در سال ۱۳۷۶ کار خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۹۶ به صورت قانونی به ثبت رسیده و از معدود مجامع مستقل در سطح استان و کشور محسوب می‌شود.

حامد سلطانی، از مشارکت ۲۰۰ خیر در احداث ۵۰۰ کلاس درس، ۳۱ نمازخانه و ۱۱ کتابخانه خبر داد و پیش‌بینی کرد تعداد کلاس‌های ساخته شده در سال جاری به ۲۰۰ کلاس برسد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ۵۱ فقره زمین نیز توسط خیرین به امور مدرسه‌سازی اهدا شده است.

سلطانی گفت: از مجموع پروژه‌های در دست اجرا، ۱۳۰ کلاس درس در سال جاری به بهره‌برداری رسیده یا برای آن‌ها تفاهم‌نامه منعقد شده است و پیش‌بینی می‌شود این تعداد به ۲۰۰ کلاس درس افزایش یابد.

رئیس هیأت مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز تربت‌حیدریه عزم جدی دولت در حوزه مدرسه‌سازی را عاملی برای خیرین عنوان کرد و گفت: خیرین این عزم ملی را مکمل اراده خود می‌دانند.

وی نقش شورای آموزش و پرورش را در تسهیل‌گری پروژه‌ها و زیرساخت‌های در دست اقدام خیرین بسیار مؤثر توصیف کرد.

۳۵ پروژه آموزشی و ورزشی در حال اجراست

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز تربت‌حیدریه با اشاره به تراکم بالای جمعیت دانش‌آموزی در این شهرستان،از فعالیت ۳۵ پروژه عمرانی در حوزه‌های آموزشی، ورزشی و رفاهی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۶ پروژه آموزشی با ۲۳ کلاس درس آماده بهره‌برداری است.

سید امیر حسینی بیان کرد: هم‌اکنون در ۹۰ کلاس درس دوره ابتدایی، تراکم دانش‌آموز بیش از ۳۵ نفر است و همچنین ۱۰ مدرسه با قدمت بیش از ۵۰ سال نیاز فوری به تخریب و بازسازی دارند، اما به دلیل نبود فضای جایگزین، این امر میسر نشده است.

وی افزود: سرانه فضای آموزشی در شهر تربت‌حیدریه ۳.۸ متر مربع برای هر دانش‌آموز است، در حالی که این میانگین در سطح استان ۴.۳ و در کشور ۵.۷ متر مربع است و این آمار به روشنی بیانگر نیاز فوری شهرستان به توسعه و توزیع عادلانه فضاهای آموزشی است.

حسینی از اجرای ۳۵ پروژه فعال در نقاط مختلف شهرستان خبر داد و گفت: از این تعداد، ۲۵ پروژه آموزشی شامل ۱۵۶ کلاس درس و ۱۰ پروژه در حوزه‌های ورزشی، رفاهی و تجاری در حال اجراست.

وی اظهار کرد:  همچنین ۶ پروژه آموزشی با ۲۳ کلاس درس برای بهره‌برداری آماده است و منتظر هماهنگی با خیرین برای افتتاح هستند.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز تربت‌حیدریه گفت: دو سالن ورزشی استاندارد که پس از ۱۰ سال توقف، با حمایت‌های دولت و پیگیری‌های نماینده شهرستان به بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده‌اند و در آستانه افتتاح قرار دارند.

انتهای خبر/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.