به گزارش خبرنگار تابان تربت، محمد ابراهیم اقبالی مدیر کل راه آهن شرق، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در تربت حیدریه اذعان کرد: اداره کل راه آهن شرق از مسیر بافق به مشهد با طول یکهزار کیلومتر خط مستقیم یکی از سه ضلع مهم حمل و نقل ریلی مرکز کشور را تشکیل داده که روزانه علاوه بر جابجائی مسافران و زائران امام رضا(ع)، بعنوان یکی از مراکز مهمی ریلی حمل و نقل واردات و صادرات کالا بشمار می رود.
وی تصریح کرد: تا 5 سال آینده 28 میلون تن حمل بار برای پایانه شرق کشور پیش بینی شده که با تحقق اهداف راه آهن در افق 1404، این اداره کل بعنوان مهمترین مرکز حمل ریلی کشور نقش بسزایی در صادرات و واردات کالاهای صنعتی و معدنی به کشورهای آسیای میانه خواهد داشت.
اقبالی بیان داشت: یکی از برنامه های پیش رو در افق 1404، پروژه دو بانده شدن راه آهن شرق است که از بخش خصوصی دعوت می کنیم برای راه اندازی این پروژه با استفاده از تخفیفات و تعرفه های مناطق محروم که یکی از مهمترین آن معاف از مالیات می باشد، مشارکت کنند.
مدیر کل راه آهن شرق ایستگاه تربت حیدریه را یکی از مهمترین نقاط بارگیری شرق کشور دانست و افزود: ظرفیت بارگیری حمل ریلی سیمان در ایستگاه تربت حیدریه بالغ بر دو هزار تن است که در 5 ماهه نخست امسال روزانه با بارگیری 20 واگن، بیش از 89 هزار تن سیمان به کشورهای آسیای میانه صادر شده است.
وی تنوع بارگیری در این ایستگاه را منحصر به فرد و الگوئی برای تمام کشور عنوان کرد و گفت: نوع بارگیری سیمان در ایستگاه تربت حیدریه بصورت مکانیزه و به سه روش و با کمترین نیرو انجام می شود که در نوع خود الگوئی برای سایر مراکز حمل و نقل ریلی کشور بشمار می رود.
اقبالی وزن خالص حمل بار اداره کل شرق در 5 ماهه نخست امسال را حدود 7 میلیون تن ذکر کرد و افزود: در این مدت تناژ بارگیری شده در ناحیه تربت حیدریه بالغ بر یک میلیون و 600 هزارتن می باشد.
وی اذعان کرد: در صادرات کالاهای معدنی و صنعتی به کشورهای آسیای میانه ما کرایه حمل بار خود را دریافت می کنیم اما مشکل تبادل ارزی همچنان پابرجاست و بخش زیادی از هزینه ها به دلیل تحریمهای بانکی سرگردان است.
مدیر کل راه آهن شرق خاطر نشان کرد: راه دسترسی مردم تربت حیدریه به راه آهن با فاصله 12 کیلومتر از شهر باعث عدم رغبت مردم به استفاده از خدمات ریلی شده که با رایزنی های انجام گرفته قرار بر این شد تا مبلغ 10 میلیارد ریال راه آهن به احداث بولوار از میدان امداد به ایستگاه اختصاص دهد و مابقی آن توسط متولیان شهر تامین شود.
وی از تعلل مسئولان شهری تربت حیدریه برای احداث این بولوار انتقاد کرد و افزود: با رایزنی که نماینده قبلی تربت حیدریه انجام داد مبلغ اختصاصی راه اهن به 20 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد و حتی مبلغ 2 میلیارد ریال حق مشاوره برای طرح را راه آهن متقبل شد، اما با زهم مسئولان تربت حیدریه برای راه اندازی این بولوار تعلل کردند.
اقبالی تاکید کرد: در مقررات پلیس راهور به هیچ عنوان اجازه داده نشده که مسافر و یا کالا برای فعالیت حمل و نقل ریلی باید از جاده کمربندی رفت و آمد کند و لذا می طلبد مسئولان تربت حیدریه نسبت به احداث بولوار مستقیم به ایستگاه راه آهن سریعتر اقدام کنند.
راه آهن شرق با یک هزار کیلومتر طول، طویلترین ناحیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که اداره کل آن در طبس مستقر است.
اداره کل راه آهن شرق از نظر میزان بارگیری، رتبه سوم را در بین نواحی 19 گانه راه آهن کشور به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام/
!!تــوجـه
- لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
- لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
- لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
- به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید