بدون نظر
 
در روز دوازدهم محرم الحرام؛
آئین دسته بنی اسد با قدمت بیش از نیم قرن در تربت حیدریه+تصاویر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۴۵ ق.ظ
 
آئین دسته بنی اسد با قدمت تاریخی بیش از نیم قرن در روستای حصار بخش بایگ تربت حیدریه با حضور با شکوه مردم منطقه و مهمانانی از سایر نقاط استان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تابان تربت؛ بر اساس روایت و نقل قول های رسیده از بزرگان سه روز بعد از واقعه عاشورا قبیله بنی اسد با حضور در کربلا  قصد داشتند بدن های شهدای کربلا را دفن کنند اما با توجه به اینکه سرها از بدن جدا شده  و ابدان شهدا پاره پاره بود نمی دانستند که کدام بدن مطهر متعلق به کدام شهید کربلاست.

در این روایات نقل شده که امام سجاد علیه السلام با استفاده از نعمت امامت و ولایت خود را به کربلا رسانده و ابدان شهدا را شناسایی و خود آن حضرت شخصا بدن سیدالشهدا علیه السلام را دفن کردند.

 

بیش از نیم قرن است که  روز سیزدهم محرّم به مناسبت روز دفن حضرت امام حسین(ع) و شهدای کربلا دسته بنی‌اسد تشکیل می‌شود و عده‌ای لباس عربی می‌پوشند و حرکت نمادین قبیله بنی اسد را به تصویر می کشند.

امسال این مراسم در روز 12 محرم در روستای حصار بخش بایگ تربت حیدریه با حضور با شکوه مردم منطقه و مهمانانی از سایر نقاط استان خراسان رضوی صبح امروز برگزار شد.

اهالی روستای حصار تربت حیدریه دوازدهم محرم در کنارهیأت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، کاروان اسرای خاندان رسول الله(ص) و هیأت تدفین شهدای کربلا را به تصویر می‌کشند.

 

در روستای حصار عزاداری سیدالشهدا(علیه السلام) از ابتدای محرم با آئین علم بندان در محل حسینیه قدیمی آغاز می شود و در دوازدهم محرم با راه افتادن دسته بنی اسد به اوج خود می رسد.

آنچه عزاداری های محرم روستای حصار را از دیگر نقاط متمایز می کند، سنت دیگری است، هر چند محرم و صفر ماه حزن و اندوه شیعیان است ولی معمولا عصر عاشورا مراسم عزاداری به اتمام می‌رسد، اما مردم حصار علاوه بر تعزیه‌خوانی عصر عاشورا، روز دوازدهم محرم هم برای مصیبت کربلا اقامه عزا می‌کنند.

 

بانیان هیأت بنی‌اسد مقدمات عزاداری را فراهم می‌کنند، کودکان و جوانانی که می‌خواهند در قامت کاروان اسرا یا هیأت بنی‌اسد در کوچه‌های روستا عزای امامشان را برپا کنند، صبح زود به حسینیه روستا می‌روند و لباس‌های مخصوص هیأت را به تن می‌کنند.

نقل شده قبیله بنی اسد در واقعه عاشورا در سال ۶۱ به سه دسته تقسیم شدند؛ موافق با سیدالهشدا علیه السلام، مخالف و بی‌طرف.حبیب بن مظاهر، انس بن حرث، مسلم بن عوسجه، قیس بن مسهر، موقع بن ثمامه و عمرو بن خالد صیداوی از سران موافق بودند و حرمله بن کاهل، قاتل طفل شیرخوار، از سران مخالف بود.

 

همچنین در ادامه این نقل های رسیده آمده؛ گروهی از دسته سوم (بی‌طرف‌ها) پس از کشته شدن حسین بن علی علیه السلام، زنانشان بر میدان جنگ گذر  و اجساد را دیده و تحت تأثیر قرار گرفتند و به سرزمین خود رفته و مردان را جهت دفن اجساد، خبر کردند.

 

ابتدا زنان بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف کربلا روان شدند. پس ازمدتی وجدان مردان بنی اسد بیدار گشت و به خود آمدند و به دنبال زنان راه افتاده به دفن اجساد کشته‌شدگان پرداختند.

 

ادعا شده در این هنگام امام سجاد علیه السلام به صورت ناشناس در جمع آنان حاضر و یکی یکی بدن‌ها را به بنی اسد معرفی کرده و آن‌ها بدن‌ها را دفن می‌کردند. پس از دفن آن‌ها وی خود را به آنان معرفی کرده‌است.

 

این اقدام سبب شهرت این قبیله شد و از آن پس شیعیان به نظر احترام و محبت به قبیله بنی اسد می‌نگرند.

عکاس: سید حسین هدایتی

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه:

!!تــوجـه

  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
  • لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
  • لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
  • به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید

ثبت نظر :


 
 
x
بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند نژادپرستی و بی‌رحمی ریشه ایدئولوژی در آئین یهود دارد لزوم تٱسیس دانشگاه‌های تخصصی یهودشناسی در کشور اضافه شدن ۶ رشته دکتری تخصصی به دانشگاه‌های تربت‌حیدریه کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ سپاه خراسان رضوی پیشرو در محرومیت‌زدایی پاساژ آداک رفع پلمپ شد راهپیمایی مردم تربت‌حیدریه در حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق» تحقق پاسخ تنبیهی و اثبات قدرت بازدارندگی در عملیات وعده صادق مهم‌ترین چالش جهش تولید در تربت‌حیدریه جذب سرمایه‌گذار است مولفه‌های قدرت در غرب آسیا شکل گرفته‌است رشد ۱۱ درصدی سوخت در منطقه تربت‌حیدریه
hacklink al duşakabin fiyatları fethiye escort bayan escort - vip elit escort dizi film izle erotik film izle duşakabin hack forum casibom marsbahis marsbahisgirtr marsbahis matadorbet casibom