تاکسیهای تربتحیدریه در محاصره اسنپ گرفتار شدند

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تابان تربت»، شهر تربتحیدریه که نقش محوری در جابجایی مسافر در منطقه دارد، این روزها با چالشهای متعددی از جمله اشباع بازار تاکسی، فعالیت خودروهای شخصی و غیربومی، و بینظمی در ایستگاههای اصلی مواجه است که نظم سنتی حملونقل و امنیت مسافران را تحت تأثیر قرار داده
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تابان تربت»، شهر تربتحیدریه که نقش محوری در جابجایی مسافر در منطقه دارد، این روزها با چالشهای متعددی از جمله اشباع بازار تاکسی، فعالیت خودروهای شخصی و غیربومی، و بینظمی در ایستگاههای اصلی مواجه است که نظم سنتی حملونقل و امنیت مسافران را تحت تأثیر قرار داده است.
تمایل مسافران به پرداخت کرایه کمتر، پلتفرمهایی مانند اسنپ را به گزینهای جذاب تبدیل کرده و سهم تاکسیهای خطی را به حداقل رسانده است و این در حالی است که رانندگان با نرخهای مصوب غیراقتصادی و هزینههای روزافزون دست و پنجه نرم میکنند و قادر به رقابت نیستند.
شهر ۱۴۰ هزار نفری تربتحیدریه با داشتن هشت مسیر اصلی و ناوگانی متشکل از ۷۵۰ دستگاه تاکسی، نقش محوری در جابجایی مسافر دارد.
همچنین، با توجه به موقعیت مرکزی تربتحیدریه و مسئولیت ارائه خدمات به پنج شهر و ۳۰۰ روستای اطراف، سلامت و رونق این بخش از حملونقل عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.
کاهش تقاضا به دلیل قیمتگذاری پایین اسنپ
یکی از رانندگان تاکسی خط قائم (عجل الله) در گفتگو با خبرنگار ما افزود: یکی از اصلیترین مشکلات رانندگان تاکسی، کاهش چشمگیر مسافر و کسادی کسبوکار به دلیل فعالیت شرکتهای واسطی مانند اسنپ و تپسی است، در عین حال این پلتفرمها با تعیین کرایههای بسیار ارزانتر از نرخ مصوب و متعارف تاکسی، عملاً رقابت ناعادلانهای را به وجود آوردهاند.
محمد قاسمی گفت: این امر نهتنها درآمد رانندگان تاکسی را به شدت کاهش داده، بلکه انگیزه مسافران برای استفاده از تاکسیهای خطی را نیز به حداقل رسانده است و در شرایطی که هزینههای سوخت و استهلاک خودرو در حال افزایش است و این کاهش درآمد فشار اقتصادی قابل توجهی را به رانندگان تحمیل کرده و تداوم کار برای بسیاری از آنان را با چالش مواجه ساخته است.
ازدحام بازار و فراوانی غیرمتعارف خودروهای مسافربر
راننده تاکسی خط خیابان آیتالله طالقانی در این خصوص میافزاید: شهر تربتحیدریه با مشکل فراوانی بیش از حد خودروهای فعال در حوزه جابجایی مسافر مواجه است، در عین حال برآوردها حاکی از آن است که بیش از ۴ هزار راننده به صورت رسمی و غیررسمی در این حوزه فعالیت میکنند و این تعداد بالا در کنار خودروهای شخصی که به صورت غیرقانونی مسافرکشی میکنند باعث اشباع بازار و کاهش سهم هر راننده از مسافر شده است.
مجتبی احمدی بیان کرد: این پراکندگی و ازدحام، علاوه بر ایجاد ترافیک، باعث شده تا در هر نقطه از شهر، مسافران توسط خودروهای مختلف سوار شوند که این امر نظم سنتی ایستگاههای تاکسی و مسیرهای مشخص را نیز بر هم زده است.
جذابیت کرایه ارزان اسنپ برای مسافران
راننده خط خیابان فردوسی گفت: تمایل طبیعی مسافران به پرداخت هزینه کمتر، باعث شده تا کرایههای پایین تعیین شده توسط اسنپ، به یک گزینه بسیار جذاب تبدیل شود و این موضوع سبب کاهش شدید رغبت عمومی برای استفاده از تاکسیهای سنتی شده و در حقیقت، حتی اگر کیفیت خدمات و امنیت در تاکسیهای خطی بالاتر باشد، فاصله قیمتی قابل توجه، عاملی تعیینکننده در انتخاب مسافر است.
قاسم غلامی افزود: این وضعیت، رانندگان تاکسی را در موقعیت دشواری قرار داده است، چرا که آنان قادر به رقابت با این نرخها بدون متحمل شدن ضررهای سنگین نیستند.
ورود رانندگان و خودروهای غیربومی اسنپ
مشکل دیگر،تردد رانندگان اسنپ از شهرهای مجاور برای فعالیت در محدوده شهر تربتحیدریه است و این رانندگان که عموماً از شهرهای همجوار میآیند، با جذب مسافر در این شهر، عملاً سهمیه درآمدی رانندگان بومی را کاهش میدهند و این امر نهتنها به معنی تقسیم درآمد بین افراد بیشتری است، بلکه باعث ایجاد احساس تبعیض و نارضایتی در میان رانندگان محلی شده است که معتقدند حق اولویت و معیشت آنان توسط افراد غیربومی نقض میشود.
عدم شناسایی واضح خودروهای فعال در اسنپ
راننده خط خیابان آیتالله کاشانی در این خصوص گفت: یکی از چالشهای نظارتی و امنیتی،عدم وجود نشانه یا برچسب مشخص بر روی خودروهایی است که از طریق پلتفرمهایی مانند اسنپ فعالیت میکنند.
محمد مهدوی افزود: این خودروها فاقد هرگونه علامت، برچسب یا پلاک مشخص هستند و از خودروهای شخصی کاملاً غیرقابل تشخیص میباشند و این مشکل، امکان نظارت و کنترل توسط مراجع ذیصلاح را دشوار کرده و همچنین امنیت روانی و جانی مسافران را به دلیل ناشناس بودن راننده و خودرو به طور بالقوه تحت تأثیر قرار میدهد.
پایین بودن نرخ کرایه تاکسیهای خطی
جالب آنکه یکی از مشکلات خود رانندگان تاکسی، پایین بودن نرخ کرایههای مصوب است. به عنوان مثال، کرایه سفر از هسته مرکزی شهر تا انتهای مسیرهای اصلی، تنها بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ تومان تعیین شده و این نرخ با توجه به هزینههای فعلی از جمله سوخت، بیمه، استهلاک خودرو و معیشت راننده، کاملاً غیراقتصادی و موجب ضرردهی است.
این امر رانندگان را ناچار میسازد تا برای تأمین حداقل درآمد، ساعات کاری بسیار طولانیتری را کار کنند که این خود منجر به خستگی مفرط و کاهش ایمنی میشود.
بینظمی در ایستگاههای اصلی میدان مرکزی تا میدان ۲۲ بهمن
در ایستگاههای مهمی مانند میدان مرکزی و میدان ۲۲ بهمن، که محل استقرار رسمی تاکسیهاست، مشکل دیگری به چشم میخورد.
برخی از رانندگان خودروهای شخصی، خودروی خود را در کوچههای بافت فرسوده اطراف پارک کرده و سپس به صورت پیاده در کنار رانندگان تاکسی میایستند و مسافر جمع میکنند.
آنان مسافرانی را که مقصدشان دولتآباد یا روستاهای اطراف است و میبایست از ایستگاه رسمی میدان ۲۲ بهمن سوار شوند، از میدان مرکزی با خودروی شخصی سوار میکنند و این عمل هم باعث ایجاد رقابت ناعادلانه میشود و هم نظم و ترتیب ایستگاههای رسمی را بر هم میزند.
مشکلات معابر و ایستگاهها در خیابان فردوسی
در نهایت، تغییر کاربری معابر نیز به مشکلات دامن زده است و در محدوده خیابان فردوسی به سمت چهارراه امام علیهالسلام که قبلاً به عنوان خط ویژه و یکطرفه شناخته میشد، اکنون به صورت دوطرفه درآمده است.
این تغییر بدون در نظر گرفتن جایگاه ایستگاههای تاکسی صورت گرفته، تا حدی که حتی مکانی امن و مشخص برای توقف تاکسیها به منظور سوار و پیاده کردن مسافر در این محور حیاتی وجود ندارد. این امر هم باعث ایجاد اختلال در ترافیک میشود و هم خدماترسانی به مسافران را با مشکل مواجه ساخته است.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تربتحیدریه در گفتگو با خبرنگار ما، فعالیت تاکسیهای اینترنتی را عامل اصلی کاهش درآمد رانندگان تاکسیهای خطی این شهر عنوان کرد و از مصوبه جدید دولت برای ساماندهی این حوزه خبر داد.
مهدی علیزاده اظهار کرد: با ظهور تاکسیهای اینترنتی در کشور، شرایط تاکسیهای خطی درونشهری تحت تاثیر قرار گرفت و این موضوع در شهرهای کوچک و متوسط مانند تربتحیدریه بسیار نمایان است.
وی افزود: این نرمافزارها به صورت هوشمند برای مسافران جذابیت قیمتی ایجاد میکنند و هزینه کرایه پایین خود را در ساعتهای پیک ترافیک با افزایش نرخ جبران مینمایند. همچنین کار برای مسافران بسیار راحت شده و میتوانند از درب منزل به مقصد برسند، در حالی که برای استفاده از تاکسی خطی باید مسافتی را تا ایستگاه طی کنند.
رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تربتحیدریه با اشاره به نبود سازوکار نظارتی بر پلتفرمهایی مانند اسنپ، تصریح کرد: «سازمانهای حمل و نقل درونشهری هیچگونه دخل و تصرفی در اسنپ ندارند، بنابراین آماری از رانندگان نداشته و قادر به نظارت بر عملکرد آنها نیستند.
پیگیریهای بینتیجه و مصوبه جدید دولت
علیزاده از مکاتبات متعدد مدیریت قبلی سازمان با نهادهایی چون شورای شهر، شهرداری، فرمانداری و دادستانی از همان سالهای اولیه فعالیت اسنپ در شهر خبر داد و گفت: «متأسفانه این پیگیریها تاکنون منتج به نتیجه مشخصی نشده بود.
وی سپس به مصوبه اخیر هیئت دولت اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد: اخیراً دولت مسئولیت صدور مجوز و نظارت بر تاکسیهای اینترنتی در محدوده شهرها را به وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریها سپرده است. امیدواریم این مصوبه هرچه سریعتر به سازمانهای مدیریت حمل و نقل ابلاغ شود تا شاهد ایجاد رقابتی عادلانه و رفع بخشی از مشکلات باشیم.
نرخگذاری و وعده بهبود شرایط معیشتی
علیزاده در بخش دیگری از سخنانش به نحوه تعیین نرخ کرایه تاکسیهای خطی اشاره کرد و گفت: کرایه تاکسیها هر ساله بر اساس نرخ تورم و با در نظر گرفتن رضایتمندی شهروندان در شورای اسلامی شهر تصویب و پس از تأیید کمیته انطباق فرمانداری، اجرایی میشود.
وی با تأکید بر درک شرایط دشوار معیشتی رانندگان تاکسی، خاطرنشان کرد: «ما از این شرایط آگاهیم و اقداماتی برای بهبود و تغییر این وضعیت در دستور کار قرار دارد.
انتهای خبر/
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰