بدون نظر
 
نگرانی از وقوع بی‌عدالتی سال گذشته در اهدای سیمرغ‌های فجر/ناداوری تکرار می شود؟!
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ در ۱:۱۴ ب.ظ
 
نامزدهای بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شد که بایکوت فیلم‌هایی چون «ویلایی‌ها» و «بیست و یک روز بعد» تعجب منتقدان و اهالی رسانه را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نامزدهای بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شد که بایکوت فیلم‌هایی چون «ویلایی‌ها» و «بیست و یک روز بعد» تعجب منتقدان و اهالی رسانه را برانگیخت. از سویی دیگر کاندیداتوری «زیر سقف دودی» که نتوانسته بود حداقل انتظار اهالی رسانه، منتقدان و مردم را در اکران‌های طول مدت جشنواره برآورده کند، در 6رشته اصلی جشنواره از جمله بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین چهره‌پردازی و بهترین صدابرداری کاندیدا شده است.

در شرایطی که به اذعان بسیاری از منتقدان، اهالی رسانه و مخاطبان در سینماهای مردمی «ماجرای نیمروز» یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره است، اما در بخش‌های قابل ذکری از جمله بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین و همچنین بهترین چهره‌پردازی – با توجه به گریم‌های سخت مربوط به دهه 60- از قلم هیئت داوران افتاده است. تعجب برانگیزتر آنکه فیلم‌هایی در این بخش‌ها و بخش‌های دیگر کاندیدا شده‌اند که کیلومترها با حداقل‌های سینمایی در جشنواره فیلم فجر فاصله دارند. بسیاری از فیلم‌هایی که در بخش‌های مختلف سودای سیمرغ کاندیدا شده‌اند، در حد و اندازه‌های جشنواره هم ظاهر نشده‌اند.

نگاهی به کاندیداهای سه بخش اصلی از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه هم انتقادات فراوانی را برانگیخته است. «رگ خواب» حمید نعمت‌اله، «ماجرای نیمروز» حمید نعمت‌اله و «بیست و یک روز بعد» محمدرضا خردمندان در حالی در بخش فیلمنامه نادیده گرفته شده‌اند، که حضور برخی از فیلم‌های دیگر به عنوان کاندیدا در این بخش سوال‌برانگیز است. نام «زیرسقف دودی» و «نگار» در لیست کاندیداهای بهترین کارگردانی دیده می‌شود و این در شرایطی است که نام کارگردانان فیلم‌هایی چون «رگ خواب»، «ویلایی‌ها»، «سد معبر» و «خفه‌گی» نادیده گرفته شده است. در بخش بهترین فیلم هم نام «زیرسقف دودی» دیده می‌شود، در حالی که «ویلایی‌ها» که با اقبال جدی مخاطبان و منتقدان مواجه شده است، در این بخش نادیده گرفته شده است.

نگاهی کلی به انتخاب‌های هیئت داوران جشنواره سی و پنجم نشان می‌دهد که روابطی خارج از «محتوا» و «سینما» بر بعضی از انتخاب‌ها حاکم است. کاندیداتوری «تابستان داغ» ابراهیم ایرج‌زاد در 12 رشته، کاندیداتوری فیلم ضعیف پوران درخشنده در 6 رشته و کاندیداتوری غیرقابل توجیه فیلم‌هایی چون «یک روز بخصوص» و «سارا و آیدا» در چند رشته نشان می‌دهد که برخی رویکردها از سوی هیئت داوران و یا مدیران جشنواره از حذف سیستماتیک و مهندسی برخی فیلم‌های پرمخاطب و قوی در برخی بخش‌های مهم حکایت دارد.

انتهای یپام/

لینک کوتاه:

!!تــوجـه

  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
  • لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
  • لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
  • به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید

ثبت نظر :


 
 
x
ارتش و سپاه بازوی نظام اسلامی هستند امنیت و آسایش مردم خط قرمز حاکمیت است شهید برونسی میراثی ماندگار برای نسل‌ها نیروگاه ۳۲۰ کیلوواتی در تربت‌حیدریه به شبکه برق متصل شد بزرگ‌ترین شاخصه شهید صیاد شیرازی ایجاد وحدت بود کشور را معطل مذاکرات نکنیم مسیر تربت‌حیدریه به بایگ قربانی کمبودها وکاستی‌ها سناریوی مذاکرات؛ عملیات روانی با پوشش دیپلماسی است شکست طلسم ۵ ساله نهضت ملی مسکن در تربت‌حیدریه مناطق گردشگری بایگ نیازمند آنتن‌دهی است سرمایه‌گذاری برای تولید نیازمند امنیت پایدار است ۹۵ درصد تعهد اشتغال خراسان رضوی محقق شد
hacklink al hack forum organik hit kayseri escort