بدون نظر
 
آبرود بی آب!
فریاد العطش مردم تربت حیدریه بلند شده‌است!
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ در ۷:۴۸ ق.ظ
 
در حالی که روزهای آخر بهار ۱۴۰۱ را سپری می‌کنیم و در آستانه تابستان هستیم، کمبود شدید منابع آبی در تربت حیدریه امان مردم را بریده‌است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تابان تربت؛ در حالی که روزهای آخر بهار ۱۴۰۱ را سپری می‌کنیم و در آستانه تابستان هستیم، کمبود شدید منابع آبی در تربت حیدریه امان مردم را بریده‌است و قطعی‌های چند ساعته آب هر روز صدای العطش بخشی از مردم این شهر در نقاط مختلف را بلند کرده‌است.

مردم در روستاها یا مشکلبی‌آبی مواجه بوده و از قطعی آب گله مند هستند و این در حالی است که به گفته مدیر آبفا تربت حیدریه ۹ حلقه چاه آب شرب در منطقه آبرود این شهرستان خشک شده‌است و طرح آبرسانی مصوب از ۱۶ سال پیش کامل اجرا نشده و این مشکلات کم آبی را در پی داشته‌است.

عباسی ضمن توضیح راهکارهای حل مشکل کم آبی در این شهرستان از کشاورزان می‌خواهد که آب چاه کشاورزی خود را جهت رفع مشکل به اجاره بدهند و این در حالی است که مدیر آب منطقه‌ای تربت حیدریه چندی پیش از خشک شدن بیش از نیمی از قنوات در این منطقه خبر داد و کشاورزان با کمبود شدید آب جهت استفاده در کشاورزی روبرو هستند.

در این شرایط نیز هدر رفت آب در شبکه توزیع تربت حیدریه نزدیک به ۱۵ درصد است که فرسودگی شبکه عامل این اتفاق است.

کمبود آب در روستاهای بخش رخ

مردم ساکن در روستاهای بخش رخ تربت حیدریه در پیامی به خبرنگار ما اذعان می دارند: وضعیت کمبود آب در روستای احمدآباد خراعی به حدی رسیده که مردم برای پاکیزگی و طهارت با مشکل مواجه‌اند، مخزن آب روستای احمد آباد با توجه به حضور سرمایه داران و ملاکان در این روستا، نیازمند بهسازی و تعمیر اساسی است.

فردی دیگر می افزاید: وضعیت آب روستای آق داش که از مجتمع امام علی (علیه السلام) کلغری آبرسانی می‌شود، یک لوله ورودی و یک لوله خروجی به جریان آب شرب روستا وصل است و روستا دارای منبع ذخیره آب می‌باشد. اما به جای خروجی یک عدد لوله دو عدد لوله هست که یک عدد لوله آب خروجی دوباره به جریان اصلی آب به روستا‌های بعدی قرار می‌گیرد و آب مخزن سریع‌تر از روال عادی خود خارج می‌شود.

یکی از اهالی روستای رودخانه بخش رخ تربت حیدریه اذعان می‌دارد: مشکل آب روستای ما همچنان پابرجاست، با توجه به اینکه برخی پمپ‌های غیرمجاز آب از باغات و مزارع جمع شده؛ اما همچنان برخی نقاط آب ندارند یا کم فشار است.

یکی دیگر از اهالی روستاهای این بخش می‌ افزاید: وضعیت قطعی مکرر آب در روستای پاگدار برای مردم مشکلاتی به وجود آورده و با توجه به اینکه پروژه انتقال آب خلیج فارس در این روستا در حال اجراست و برخی پرسنل در این روستا مستقر هستند، قطعی مکرر آب گلایه مندی فراوانی را به‌همراه دارد.

لطفا ساعات وصلی آب را اطلاع دهید؛ نه قطعی!

یکی از شهروندان ساکن در شهرک ولی عصر (عجل الله) تربت حیدریه به خبرنگار ما گفت: در شهرک هم شب و هم روز قطعی آب داریم و در فاز یک شهرک شاهد قطعی از ساعت ۱۱ شب تا صبح هستیم و مجددا از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ هم قطع می‌شود.

وی خاطر نشان می‌کند: اداره آبفا لطف کند ساعاتی را که در شهرک آب وصل است را اعلام کند نه ساعات قطعی آب را، چرا که چندین شب در شهرک  شب‌ها آب قطع است و مردم از این وضعیت خسته شده‌اند.

دهیار صنوبر یکی از روستاهای بخش مرکزی تربت حیدریه می‌افزاید: حدود دو ماه است که آب این روستا از ۲۴ تا ۴۸ ساعت قطع می‌شود و مردم ازاین وضع پیش آمده بسیار گله مند هستند.

چراغی می افزاید: علت این بی‌آبی نبود درپوش فلزی بر روی شیرفلکه آب روستا در یکی از مناطق همجوار بوده که برخی افراد غیرمسئول و منتفع اقدام به بستن شیرفلکه آب روستا می‌کنند و آبفا باید نسبت به این مسئله رسیدگی کند.

بی آبی امان مردم را بریده‌است!

یکی از اهالی روستای صنوبر در بخش مرکزی تربت حیدریه می‌افزاید: لطفا مسئولان به اوضاع نامناسب نان و آب مردم روستای صنوبر توجه کنند، آب روستا بین ۶ تا ۱۷ ساعت قطع می‌شود و امان مردم را بریده‌است.

یکی از اهالی ساکن در کوی صدف تربت حیدریه می‌گوید: در  قرن ۲۱ با تانکر آب برای برخی محلات می‌آورند! ما اهالی صدف از دیروز ساعت ۱۵ آب‌مان قطع شده و هنوز که ساعت حدود ۲۲ وصل نشده‌است.

وی می افزاید: شبکه آب کوی صدف مربوط به قبلا است که تعداد خانوار کمی سکونت داشته‌اند و حالا که تعداد خانوار چندین برابر شده و این منطقه وارد محدوده شهری هم شده؛ از حداقل امکانات (آب شرب، آسفالت و. . .)بی‌بهره است.

طرح آبرسانی از ۱۶ سال پیش هنوز کامل اجرا نشده‌است!

مدیر آبفای تربت حیدریه می‌ افزاید: در خصوص دغدغه کم آبی این روزهای تربت حیدریه که شاهد قطع آب در این شهر هستیم، باید بگویم که طرح آبرسانی تربت حیدریه در سال ۸۶ یعنی ۱۶ سال پیش آغاز شد و بنا بود ظرف مدت ۱۰ سال، ۱۰ حلقه چاه در اطراف شهرستان حفر شود، اما متاسفانه پس از ۱۰ سال و در پایان طرح در سال ۹۶ عملا فقط ۵ چاه به بهره برداری می رسد و این یعنی از همان سال ۹۶ ما ۵ حلقه چاه از آن برنامه طرح آبرسانی عقب بوده‌ایم.

باز هم طرح آبرسانی اجرایی نشد!

علیرضا عباسی می افزاید: در همان سال با توجه به وضعیت عقب ماندگی صورتجلسه‌ای تنظیم می‌شود تا حفر ۵ حلقه چاه در نقاط مختلف شهرستان در دستور کار قرار بگیرد تا جبران مافات شود و در سال ۹۸ و ۹۹ که سال ترسالی و سال اوج بارندگی هاست، شرایط موجود باعث می‌شود که طرح آبرسانی گذشته با ۴ سال تاخیر پس از آن صورتجلسه عملا مسکوت بماند.

تمدید اعتبارات آبرسانی تربت حیدریه تا سال ۱۴۰۳

عباسی خاطر نشان می‌کند: از سال ۱۴۰۰ که توفیق خدمت به مردم عزیز شهرستان تربت حیدریه برای بنده ایجاد شد، یکی از اولویت‌های اصلی کاری به پایان رساندن همین طرح آبرسانی بوده‌است.

وی می‌ افزاید: زنگ خطری که در سال ۱۴۰۰ با آن روبرو بودیم آن بود که اعتبارات ملی آبرسانی به تربت حیدریه در سال آخر بود و اگر تمدید نمی‌شد، عملا هیچ اقدامی در جهت آبرسانی شهر تربت حیدریه نمی‌شد، انجام داد، اما با حساسیت ایجاد شده‌ این اعتبارات تا سال ۱۴۰۳ تمدید شد و در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، چهار حلقه چاهی که باید طبق طرح آبرسانی از سال ۹۶ حفاری می‌شد را حفاری کردیم.

پروژه حفر چاه آب جعفرآباد در حال انجام است

وی بیان می‌کند: ما شاهد یک عقب افتادگی ۶ ساله در بحث آبرسانی تربت حیدریه بوده‌ایم و تعریف طرح آبرسانی جدید دو سال زمان برد و اکنون پروژه حفاری چاه در منطقه جعفرآباد در حال انجام است و همکاران ما با تمام توان در حال تلاش هستند تا این حوزه آبی به بهره برداری برسد و بتوانیم بخشی از کسری تامین آب را جبران کنیم.

تیرماه پروژه انتقال آب جعفرآباد وارد مدار می‌شود.

علیرضا عباسی، مدیرعامل آبفای تربت حیدریه افزود: در موضوع تامین کسری آب شرب پروژه هایی از سال ۹۶ عقب افتاده‌بود و از ابتدای سال ۱۴۰۰ این موضوع پیگیری و در اسفند ۱۴۰۱ پروژه جعفر آباد با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز و ابتدای تیرماه وارد مدار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این پروژه شامل تجهیز و برق رسانی چهار حلقه چاه آب شرب و خط انتقال ۱۳ کیلومتر است و پیش بینی شده که به کمیت و کیفیت آب لطمه‌ای وارد نشود.

آماده اجاره آب چاه از کشاورزان و استفاده از آب تانکری هستیم!

عباسی در ادامه می‌ افزاید: اخیرا اطلاع رسانی کردیم تا اگر افرادی که دارای چاه کشاورزی یا چاه‌های دیگری هستند و آب آن چاه‌ها قابل شرب است، تا زمانی که پروژه اصلی حفر چاه جعفرآباد راه اندازی شود، آمادگی داریم تا در قالب قراردادی اجاره کنیم و آب را جهت مصرف مردم در شهر تربت حیدریه برسانیم.
قول می‌دهیم که هیچ گونه تملکی نسبت به چاه مورد اجاره به آبفا نخواهد افتاد و نباید این افراد نگران باشنند.

مدیر آبفا تربت حیدریه این را هم گفت که از طرفی با توجه به ادغام حوزه آبفا شهر و روستا آمادگی استفاده از ظرفیت آب تانکری جهت رفعبی‌آبی از افرادی که می‌توانند کمک کنند را داریم.

خشک شدن ۹ حلقه چاه آب شرب در آبرود

علیرضا عباسی معتقد است اگر نگاهی به وضعیت منابع آبی شهرستان تربت حیدریه بیاندازیم می‌بینیم که بسیاری از قنات‌ها و چشمه‌ها خشک شده‌است و این در حالی است که عمق چاه‌های آب ما به ۳۰۰ متر رسیده‌است در حالی که در سال‌های قبل در عمق خیلی کمتری به آب می‌رسیدیم.

وی اضافه کرد: بحث فرونشست زمین و شکاف هایی که به دلیلبی‌آبی ایجاد شده‌، میزان بارندگی در سه سال گذشته وضعیت مناسبی نداشته و همانطور که می دانید در زمستان سال گذشته بارندگی خاصی را شاهد نبودیم و همه این دلایل باعث شده تا در وضعیت خوبی به لحاظ منابع آبی در تربت حیدریه نباشیم.

عباسی افزود: در تشریح وضعیتبی‌آبی و بحران موجود باید بگویم که ما از ۱۱ چاه آبی که در منطقه آبرود تربت حیدریه آب شرب مردم را تامین می‌کردیم؛ اکنون فقط ۲ چاه مانده‌است و مابقی خشک شده‌است.

آبرود بی‌آب

روستای آبرود تربت‌حیدریه که تا چند سال پیش به عنوان یکی از مناطق پرآب خراسان رضوی تامین کننده نیاز شهرستان مادری خود بود؛ این روزها تشنه تر از همیشه حتی توان تامین آب آشامیدنی اهالی خود را نیز ندارد.

روستای آبرود در ۱۰ کیلومتری تربت‌حیدریه در مسیر منتهی به شهرستان زاوه قرار دارد که شغل بیشتر ۲ هزار نفر جمعیت آن کشاورزی با محوریت تولید پسته و زعفران است.

بخشی از آب مورد نیاز کشاورزی آبرود از طریق رودخانه دائمی‌روستا سرچشمه گرفته از ارتفاعات بخش کدکن حد فاصل شهرستان‌های تربت حیدریه و نیشابور تامین می‌شود که طی سال‌های اخیر و به سبب خشکسالی با کاهش خروجی مواجه است.

همچنین بیشتر چاه‌های آبرود به سبب خشکسالی با افت ذخایر زیرزمینی و کاهش خروجی مواجه شده و در این بین حتی تامین نیاز آب آشامیدنی اهالی روستا هم به سختی امکان پذیر است.

اهالی آبرود اظهار می دارند؛ همچنان‌ که تشدید خشکسالی باعث تضعیف بنیه کشاورزی و اقتصادی روستا شده‌است، کمبود آب آشامیدنی فشار مشکلات بر مردم آبرود را شدت بخشیده‌است.

دبی آب چاه ۳۵ لیتری به ۳ لیتر رسیده‌است!

مدیر آبفا این شهرستان ادامه می‌دهد: دبی آب چاه‌های منطقه تربت حیدریه در زمستان یک وضعیت دارد اما در تابستان با توجه به خشکسالی موجود به شدت کاهش پیدا می‌کند.

چاه هایی که دبی آنها ۳۵ لیتر بر ثانیه بوده‌ و اکنون به ۳ لیتر بر ثانیه آن هم در ساعات مشخص برای برداشت رسیده‌است، بحث‌ تامین آب شرب مردم تربت حیدریه به یک مسئله بسیار مشکلی تبدیل‌ شده و مدیریت سنتی دیگر جوابگوی حل مسئله نیست.

۲۷۰ شهر کشور با تنش آبی مواجه هستند

آقازاده، معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب کشور چند ماه پیش در حاشیه آیین بهره برداری طرحهای آبفا در تربت حیدریه گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۲۷۰ شهر کشور با تنش آبی مواجه هستند که با توجه به شدت و ضعف بارش‌ها متغیر است.

وی افزود: ۸۷ پروژه اضطراری در ۴ فاز اجرایی با ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه برنامه ریزی شده تا بتوانیم از تابستان ۱۴۰۲ عبور کنیم.

معاون آبفای کشور خاطر نشان کرد: با هدف بهره مندی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور از آب با کیفیت و کمیت مناسب طرح جهاد آبرسانی آغاز شده که در مرحله نخست آن ۱۰ هزار روستای کشور  با ۴۷ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است و ۱۰ هزار روستای دیگر با ۶۰ هزار میلیارد تومان در دست مطالعه قرار دارد.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان برنامه هفتم همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از آب مطمئن و پایدار بهره مند خواهند شد و جمعیت تحت پوشش از ۸۲ درصد به ۹۵ درصد خواهد رسید.

چاه‌های آب موجود در حوزه تیپ ۱۷۷ ارتش مستقر در تربت حیدریه در مدار تامین آب شرب

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه گفت: معضل آب یکی از اساسی ‌ترین مسائل و مشکلاتی است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و علاوه بر تذکراتی که به وزیر نیرو و به خصوص آب منطقه‌ای در خصوص عدالت در توزیع آب در بین نقاط مختلف داشته‌ایم،

وی افزود: در‌خصوص‌ تربت حیدریه که قطعی آب بیشتر شده‌است به دلیل معذوریتی که آبفا در تامین آب در محدوده شهرستان داشت بر خلاف آنچه در رسانه‌های مجازی مطرح شده‌است؛ نیروی ارتش مستقر در تربت حیدریه پیگیر بودند تا این مشکل با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی در مرکز حل شود و شکر خدا با پیگیری‌های صورت گرفته توسط امیر حیدری فرماندهی نیروی زمینی ارتش، همچنین فرماندار محترم و مدیر محترم آبفا و مساعدت فرمانده محترم تیپ ۱۷۷ شهید محمد نصر اصفهانی ارتش، دستور اخذ شد و ابلاغ گردید و امکان استفاده از چاه‌های مستقر در اراضی ارتش برای تأمین آب شهروندان تربت حیدریه ممکن شد.

اختصاص ۴۵۰ میلیارد ریال برای رفع مشکل آب شرب تربت‌ حیدریه

وی خاطر نشان کرد: این مشکل بخشی به خاطر خشکسالی و بخشی به جهت برنامه ریزی هایی که در سال‌های قبل باید انجام می‌شد و طرح توسعه شبکه آبرسانی تربت‌حیدریه در سال گذشته مصوب و مبلغ ۴۵ میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شد که به گفته مدیر آبفا شهرستان بیش‌ترین رقم و بزرگ‌ترین طرح آبرسانی خراسان رضوی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه:

!!تــوجـه

  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
  • لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
  • لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
  • به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید

ثبت نظر :


 
 
x
جلوه شکوفه‌های بهاری در بایگ و کدکن دستگاه تسکین درد در تربت‌حیدریه بومی‌سازی شذ عزاداری با طعم نزول رحمت الهی رهبر سیاسی جامعه اسلامی هوشمندانه عمل می‌کند امام صادق علیه‌السلام با نهضت تبیین مقابل تحریف اسلام ایستاد بیداری امروز جوانان در دانشگاه‌های دنیا مرهون نامه رهبری است جایگاه معلم در توسعه فرهنگی و تربیتی مدیر آموزش و پرورش تربت‌حیدریه خبرداد؛ تجمع دانشجویان تربت‌حیدریه در حمایت از خیزش دانشجویی آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد نامه رئیس دانشگاه تربت‌حیدریه به رئیس دانشگاه کلمبیا شورای ایجاد ترافیک
hacklink al duşakabin fiyatları fethiye escort bayan escort - vip elit escort dizi film izle erotik film izle duşakabin hack forum casibom giriş marsbahis marsbahisgirtr marsbahis matadorbet casibom starzbet dinamobet