کد خبر : 6605
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸

چرایی رنگ سیاه در لباس سیّدهای شیعه

چرایی رنگ سیاه در لباس سیّدهای شیعه

متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: پرسش: کلینی در کتاب کافی روایت می‌کند که گفت: «سیاه‌پوشیدن مکروه است مگر در سه چیز: موزه، عمامه و عبا».از این دسته روایات در کتب شیعه فراوان دیده می‌شود. سؤال این است که چرا شیعه با نهی ائمه خود سیاه می‌پوشند و لباس

متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

پرسش: کلینی در کتاب کافی روایت می‌کند که گفت: «سیاه‌پوشیدن مکروه است مگر در سه چیز: موزه، عمامه و عبا».از این دسته روایات در کتب شیعه فراوان دیده می‌شود.

سؤال این است که چرا شیعه با نهی ائمه خود سیاه می‌پوشند و لباس سیاه را لباس سیّدهای خود قرار داده‌اند؟

پاسخ: این‌گونه بحث‌ها مربوط به فقه است و اظهارنظر پیرامون آن و تفاصیل آن محتاج به اجتهاد و استنباط است و به مسئله تشیّع و تسنّن و مشروعیّت و عدم مشروعیّت حکومتی که پس از پیغمبر اکرم‌(صلی الله علیه وآله) در آن جوّ خاص برقرار شد ارتباط ندارد.

در اینکه از این روایات، عموم استفاده می‌شود و دلیل مخصّصی بر آنها وارد شده یا نه و دلالت آنها بیشتر از کراهت نیست که آ‌ن‌هم با انطباق عنوان راجح بر آن منتفی می‌شود و در بعضی موارد عنوان مستحب پیدا می‌کند، اینها فروع و مسائلی است که فقه به آن جواب می‌دهد. فرضاً اگر دلالت همه را بر کراهت مطلق یا حرمت مطلق بدانیم، مخالفت عملی بعضی یا جمعی، نه تشیّع را باطل می‌کند و نه دلیل برحق‌بودن تسنّن می‌شود.

اختلاف فقها در فروع بسیار است. فرقی که هست این است که شیعه در فقه، فقط به نصوص قرآنی یا روایی عمل می‌نماید و برحسب اخبار ثقلین، اقوال ائمه‌(علیهم‌السلام) را در دین حجّت می‌داند و به رأی و قیاس و استحسان فتوا نمی‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.