بدون نظر
 
با مشخص شدن ماهیت عناصر سودجو؛
زعفرانکاران خراسان رضوی خواستار انحلال شورای ملی زعفران شدند
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ در ۵:۴۸ ق.ظ
 
پیرو تصمیمات نادرست و اقدامات عناصر سودجوی مدعی منافع کشاورز توسط چند تن از اعضای شورای ملی زعفران و به تبع آن اتحادیه صادرکنندگان زعفران ، بیش از یکهزار زعفرانکار خراسان رضوی با امضای طوماری خواهان انحلال شورای ملی زعفران و تشکیل نهادی شدند که کشاورزان در تصمیم گیری زعفران سهیم باشند.

به گزارش خبرنگار تابان تربت؛ در شرایطی که قیمت زعفران به قیمت جهانی خود نزدیک شده و کشاورز و زعفرانکار از همان اندک فروش محصول خود راضی است اما طبق رصد انجام شده و به گفته نمایندگان مجلس اعضای شورای ملی زعفران که در سالیان گذشته با همراهی دولت و مجلس قبل حاصل دسترنج زعفرانکاران را به ثمن بخس و ارزان می خریدند و در بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا به چندین برابر قیمت به فروش می رساندند و اکنون صاحب هتل و زمین ثروت هنگفتی در داخل و خارج کشور شدند در حال فشار به دولت و مجلس هستند تا قیمت را کاهش دهند.

آنها دائما در هفته های اخیر با اکانت های فیک در شبکه های اجتماعی و مصاحبه های خود و استفاده از کلید واژه قیمت کاذب عنوان می کنند که دولت باید زعفران در انبارهای تعاون روستایی را در بازار عرضه کند تا ما(اعضای شورای ملی زعفران) به تعهدات خود در آن سوی مرزها عمل کنیم!

قصه پر غصه ماجرا وقتی جالب می شود که بدانیم کمتر از ۱۰ نفر تاجر و صادر کننده در شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان  در مرکز استان مستقر شدند و هیچکدام نه کشاورز و نه زعفرانکارند اما برای ۱۲۰ هزار خانوار زعفرانکار خراسان رضوی تصمیم می گیرند و این بدان معناست که کشاورز هیچ نقش و سهمی در این به اصطلاح شورا ندارد.

 زعفرانکاران خراسان رضوی خواستار انحلال شورای ملی زعفران شدند

پیرو تصمیمات نادرست و اقدامات عناصر سودجوی مدعی منافع کشاورز توسط چند تن از اعضای شورای ملی زعفران و به تبع آن اتحادیه صادرکنندگان زعفران،  که بیش از 21 سال در ادوار مختلف بصورت پی یا پی و علی رغم بی کفایتی که با استفاده از رانت در سمت های خود ابقا شده و تنها به حمایت دلالان صادر کننده نما پرداختند، بیش از یکهزار زعفرانکار خراسان رضوی با امضای طوماری خواهان انحلال شورای ملی زعفران و تشکیل نهادی شدند که کشاورزان در تصمیم گیری زعفران سهیم باشند.

آنها در این طومار بزرگ چند خواسته و مطالبه به حق را مطرح کردند که در مرحله نخست شفافیت در انتخاب اعضای این دونهاد است که با چه معیار و بر اساس کدام آرا افرادی که با منافع کشاورزان در تضاد هستند انتخبا شدند.

گام بعدی این مطالبه مردمی ارائه عملکرد از سوی این دو نهاد است که در این چند سال به غیر از سوء استفاده از جایگاه خود و در اختیار قرارگرفتن برخی رسانه ها برای انجام مصاحبه های ساختگی به منظور دلسرد کردن کشاورزان و کاهش قیمت زعفران و اخلال در بازار خرید و فروش چه عملکردی داشتند؟

زعفرانکاران خراسان رضوی در گام سوم این مطالبه خود بر چرایی اینکه چرا این شورا و اتحادیه که باید تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی باشد بالعکس تحت نظر وزارت صنعت معدن و تجارت رفته است؟

زعفرانکاران خراسان رضوی در گام نهایی و اساسی دیگر خود خواهان تحقیق و تفحص از دو نهاد شورای ملی زعفران و اتحادیه ورود دستگاههای نظارتی و قوه قضائیه به این موضوع شدند که چگونه عده ای مانع ورود افراد با ایده های جدید به این دو نهاد شدند.

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: در سال ۹۱ مجموعا ۱۳۰ تن زعفران صادر کردیم که قیمت دلاری آن ۴۲۰ میلیون دلار بود و در سال ۹۹ میزان صادرات به ۳۲۵ تن رسید که قیمت دلاری آن ۱۹۰ میلیون دلار شد و این یعنی صادرات دو برابر شده اما متاسفانه میزان ارز وارد شده ۷۰ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: این در شرایطی است که قیمت زعفران در سال ۹۱ سه هزار دلار بوده و این قیمت در دنیا کاهش نیافته و هنوز هم سه هزار دلار است و حال آنکه با اختساب دلار ۲۰ هزار تومان حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به جیب مافیایی رفته که با یک سوم یارانه ای که در کشور در سال به همه مردم دادیم برابری می کند.

زنگنه با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۳۰ نفر ۱۵ هزار میلیارد تومان از زعفران به جیب زدند، گفت: مافیای زعفران که در دولت قبل سر آن در پاستور و دمش در بازار رضای مشهد بود این روزها دایم مصاحبه می کنند که قیمت زعفران کاذب و باید کاهش یابد.

این نماینده مجلس گفت: مافیای زعفران این روزها علیه کشاورزان و دست اندرکاران زعفران به دولت و مجلس نامه نگاری می کنند که قیمت زعفران افزایش یافته و مردم محروم نمی توانند زعفران بخرند.

زنگنه افزود: در دولت قبل اعلام کردم این افراد کسانی هستند که دولت قبل با آنها همراه و سر این اژدها در پاستور و دم آن در بازار رضای مشهد بود و شاهد این ادعا آن بود که رییس دفتر روحانی فردی در تعاون روستایی که تازه منصوب شده بود بخاطر مصاحبه ای که باید قیمت زعفران به ۱۶ میلیون تومان برسد برکنار می کند و این دستور از دفتر رییس جمهور بوده و این روزها هم همین عده روزنامه ها و رسانه ها را در اختیار می گیرند و تهدید و تطمیع می کنند.

حاصل دسترنج کشاورزان در جیب دلالان

نماینده مردم تربت حیدریه خطاب به مافیای زعفران گفت: اگر واقعا بخاطر خشکسالی قیمت پایین امده چرا اینقدر عصبانی هستید و علیه زعفران مصاحبه و امضا جمع می کنید، این نشان می دهد عملکرد خوب وزارت جهاد و مجلس و عدم اعتماد به شورای ملی زعفران قیمت این محصول را به قیمت. جهانی نزدیک کرده است.

زنگنه بیان داشت: در دو هفته اخیر روز گذشته مافیای زعفران همچنان مصاحبه می کنند که قیمت کاذب است و متاسفم برای کسانی که متعلق به این شهر هستند و با مافیای زعفران فالوده می خورند و صادر کننده نمونه زعفران هم می شوند.

عضو کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: بعد از اینکه تعاون روستایی خرید حمایتی را اغاز کرده همین افراد با اکانت های فیک در کانال ها و گروهها به دنبال ضربه به قیمت زعفران بودند و متاسفانه برخی از شهروندان تربت حیدریه در گروهها و کانالها این مطالب را فوروارد می کنند، لذا توصیه می کنیم مراقب باشند که در زمین چه کسانی بازی می کنند.

نماینده مردم تربت حیدریه گفت: امسال این صحنه ها را مدیریت کردیم و هنوز اول راهیم و از امسال کمیته های تخصصی باید تشکیل و قیمت زعفران را بر اساس دلار ببندیم

زنگنه خاطر نشان کرد: باید به سمت فرآوری و بسته بندی و صنایع تبدیلی زعفران حرکت کنیم و اجازه ندهیم یک گرم زعفران بصورت فله ای صادر شود تا ارزش افزوده زعفران در منطقه برای کشاورز باقی بماند.

لزوم استقرار صنایع تبدیلی و دانش محور در منطقه تربت حیدریه/سیاست دولت کاهش تصدی گری و سپردن کار به دست مردم است

حسین شرافتی راد، معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه با بیان اینکه خام فروشی محصولات کشاورزی و معدنی در این منطقه بالاست، بر ضرورت استقرار صنایع تبدیلی و حفظ ارزش افزوده برای مردم تاکید کرد،

وی بیان داشت: امروز اقتصادی که پایه و محور آن مردم نباشد به جای نمی رسد لذا اقتصاد باید دانش محور و مردم محور باشد و راه نجات اقتصاد کشور هم همین مردم هستند که با دسترنج خود اقتصاد را اداره می کنند

فرماندار تربت حیدریه افزود: بین تولید و سرمایه و درآمد فاصله است و کشاورزی که زحمت می کشد به درستی لذت آن را نمی بیند، لذا درآمد زعفران باید متعلق به کشاورز باشد و با دغدغه هایی که دارد به کشاورز امید بدهد.

شورای ملی زعفران یا باید منحل شود یا کشاورزان در آن تصمیم گیری کنند

جهانشیری، رییس شورای اسلامی شهرستان. تربت حیدریه در این خصوص گفت: حاصل دسترنج زعفرانکاران برای اعضای شورای ملی زعفران هتل و زمین و ثروت در داخل و خارج کشور شده و هنوز با جمع کردن امضا و فشار به دولت و مجلس در پی کاهش قیمت این محصول جهانی هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه ۹ نفر دور هم جمع شدند و برای ۱۲۰ هزار زعفرانکار و کشاورز رنج دیده تصمیم می گیرند و این در حالی است که هیچ کشاورز و زعفرانکاری به شورای ملی زعفران رای ندادند.

جهانشیری گفت: با دستور شورای ملی زعفران کرکره های زعفران و قیمت آن در بازار رضای مشهد بالا و پایین می رفت اما حالا بازار سرمایه و بورس ورود کردند و زعفرانکاران از فروش محصولات خود راضی هستند.

رییس شورای اسلامی شهرستان تربت حیدریه گفت: آنهایی که قیمت زعفران را از حسینیه چرمه ای های مشهد مدیریت می کردند الان شاهدند قیمت این محصول در بورس و بازار سرمایه چگونه مدیریت و به نفع کشاورز شده است.

جهانشیری بیان کرد: مافیای زعفران در شورای ملی زعفران ۱۴۰ امضا جمع کردند که قیمت زعفران کاذب است و از نفوذ خودشان در رسانه ها استفاده می کنند تا قیمت را کاهش دهند و این در حالی است که افزایش قیمت به سود کشاورز و به ضرر دلالان و مافیاست.

وی بیان کرد: ما از مسوولان تقاضا داریم شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکننده زعفران را یا منحل و یا کشاورزان در آن تصمیم گیری کنند.

روند بازار به شکلی است که نیاز به دخالت دولت ندارد

معاون وزیر جهاد خاطر نشان کرد: به لطف خدا امسال فضای خوبی برای زعفران فراهم شده و با توجه به اینکه بیش از 85 درصد محصول یرداشت شده،  تولید کنندگان زعفران بدون حضور و یا دخالت دولت زعفران خود را با قیمت مناسب به بازار عرضه می کنند.

وی با بیان اینکه روند بازار به شکلی پیش می رود که نیاز به دخالت دولت ندارد، گفت: شورای قیمت گذاری امسال ساز و کاری را متفاوت با سالیان قبل تدوین و اجرا کرد به گونه ای که در سال های گذشته حضور دولت در راستای خرید حمایتی زعفران بنحوی بود که بخشی از تولید را خریداری و بضاعت دولت در حد مشخصی بود اما امسال مقام علی وزارت در شورای قیمت گذاری به همراه سایر اعضا به نحوی ساز و کار را ابلاغ کردند که هر گونه دخالتی در هر زمانی  منجر به ضرر زعفرانکاران بشود با ورود دولت همراه شود.

برومندی گفت: وزارت جهاد تلاش خواهد کرد با توجه به منابع، سطح تولید را افزایش دهد و متناسب با آن قیمت را در بازارهای هدف مدیریت و بازار رسانی کند.

از مجموع بیش از ۱۱۸ هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول در ایران، استان خراسان رضوی با بیش از ۹۰ هزار هکتار و ۸۰ درصد تولید و خراسان جنوبی با ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار و حدود ۵ درصد و همچنین سایر استانها با ۸ هزار هکتار دیگر به ترتیب بیشترین میزان کشت و تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

از مجموع ۹۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.

در سطح استان خراسان رضوی بیش از ۱۲۰ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران‌کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آن ها به کشت زعفران مشغولند.

اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می‌آید.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه:

!!تــوجـه

  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
  • لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
  • لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
  • به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید

ثبت نظر :


 
 
x
مدیر آموزش و پرورش تربت‌حیدریه خبرداد؛ تجمع دانشجویان تربت‌حیدریه در حمایت از خیزش دانشجویی آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد نامه رئیس دانشگاه تربت‌حیدریه به رئیس دانشگاه کلمبیا شورای ایجاد ترافیک بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند نژادپرستی و بی‌رحمی ریشه ایدئولوژی در آئین یهود دارد لزوم تٱسیس دانشگاه‌های تخصصی یهودشناسی در کشور اضافه شدن ۶ رشته دکتری تخصصی به دانشگاه‌های تربت‌حیدریه کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ سپاه خراسان رضوی پیشرو در محرومیت‌زدایی پاساژ آداک رفع پلمپ شد
hacklink al duşakabin fiyatları fethiye escort bayan escort - vip elit escort dizi film izle erotik film izle duşakabin hack forum casibom marsbahis marsbahisgirtr marsbahis matadorbet casibom starzbet dinamobet