



به گزارش خبرنگار تابان تربت؛ محمدرضا چنگانی، مدیرکل راه آهن شرق کشور در خصوص افزایش صادرات سیمان از پایانه راه آهن تربت حیدریه اظهار داشت: در چهار ماهه نخست امسال حمل سیمان در راه آهن شرق نسبت به مدت مشابه سال قبل 337 درصد رشد داشته است..
وی افزود: در چهار ماهه نخست پارسال حمل و صادرات سیمان به میزان 21 هزار و 345 تن در راه آهن شرق صورت گرفته که در چهار ماهه ابتدای امسال به 93 هزار و 310 تن افزایش یافته و این حاکی از رشد 337 درصدی حمل سیمان در این اداره کل نسبت به مدت مشابه سال قبل است..
چنگانی همچنین از رشد 23.6 درصدی حمل زغالسنگ و کک در این محور در چهار ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و بیان کرد: این مواد در چهار ماهه نخست پارسال 194 هزار و 342 تن توسط اداره کل حمل شده در حالی که در چهار ماهه ابتدای امسال 240 هزار و 247 تن حمل شده است..
وی گفت: اداره کل راه آهن شرق جزو چهار اداره کل برتر راه آهن کشور در بارگیری و حمل بار است که در سال گذشته با شش میلیون و 200 هزار تن بارگیری انواع کالا به رشد 25 درصدی رسید و در تخلیه بار نیز با یک میلیون و 200 هزار تن از افزایش 60 درصدی برخوردار شد که امیدواریم این روند افزایشی در سال جاری نیز ادامه یابد..
مدیر کل راه آهن شرق خاطرنشان کرد: این موفقیت ها به دلیل پیگیری های انجام شده جهت جذب محصولات، تامین واگن، برگزاری جلسات مشترک با صاحبان بار و برنامه ریزی های انجام شده جهت جذب محصولات محقق شده است.
تقریبا هیچ! سهم افزایش صادرات سیمان از راه آهن شرق برای منطقه تربت حیدریه
رشد 3.5 برابری صادرات سیمان از پایانه راه آهن تربت حیدریه و کارخانه سیمان زاوه در سال جاری در حالی رسانه ای شده که سهم مردم این منطقه از گردش مالی و ارزش افزوده و همچنین اشتغالزایی در راه آهن شرق تقریبا هیچ است!
اداره کل راه آهن شرق در سال ۱۳۸۴ به طول ۹۵۰ کیلومتر پس از اتصال خط آهن مشهد -بافق بطور رسمی توسط مسئولین وقت کشوری و استانی از محل ایستگاه تربت حیدریه به بهره برداری رسید و بنا براین بود که اداره راه آهن تربت حیدریه به عنوان اداره کل راه آهن شرق معرفی شود.
ایستگاه راه آهن تربت حیدریه یکی از مهم ترین ایستگاه های اداره کل راه آهن شرق کشور است که نقش اساسی در حمل بار ریلی معادن سنگ آهن سنگان و حمل سیمان به کشورهای آسیای میانه از این منطقه را بر عهده دارد.
بر همین اساس تمامی امکانات و تجهیزات لازم برای تحقق این مهم در ایستگاه تربت حیدریه مستقر شد اما به یکباره امتیاز اداره کل راه آهن شرق با یک لابی قوی از تربت حیدریه به طبس منتقل شد و صدایی از مسئولین وقت بلند نشد و بازهم همان قصه پرغصه عدم توانایی مسئولین تربت حیدریه در نگهداری از امتیازات تکرار شد..
حقی که هنوز پس گرفته نشد
امتیاز از دست رفتهای که تاکنون و به ویژه پس از خبر سال گذشته نماینده مردم در مجلس در خصوص بازگرداندن حق مردم تربت حیدریه در حوزه راهآهن هنوز محقق نشده و با وجود پتانسیلهای زیاد راه آهن این منطقه به ویژه اتصال خطوط راهآهن جمهوری اسلامی ایران به معادن سنگان، افغانستان و آسیای میانه همچنان اندرخم یک کوچه باقی مانده است..
علی رغم جمعیت بیشتر تربت حیدریه و منطقه خراسان مرکزی نسبت به طبس، مردم این منطقه بزرگ همچنان از نبود یک قطار مستقیم از مبدا تربت حیدریه به تهران و بالعکس، نبود راه دسترسی مستقیم و کوتاه به ایستگاه راهآهن محروم هستند.
پارسال مدیر وقت اداره کل راه آهن شرق در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگازی مبنی بر راه دسترسی مناسب به راه اهن برای شهروندان تربتی، گفت: جلساتی را با مسوولان شهری و اعضای شورای شهر برگزار کردیم و شرکت نصران برای همکاری اعلام امادگی کرده، لذا بنا شد تا شورای شهر و شهرداری نسبت به آزادسازی مسیر بولوار جدید راه آهن(میدان امداد_رضا شهر تا ایستگاه فعلی) اقدام کند تا ما در ادامه زیر سازی و روکش مسیر را به سرانجام برسانیم.
حسن ماسوری گفته بود: با توجه به فاصله نامناسب ایستگاه راه آهن تربت حیدریه، قرار است تا در طرح خط دوم ریلی بافق مشهد پروژه ایستگاه مسافربری(قطار حومه) در نزدیکتزین نقطه شهر نیز احداث شود تا دسترسی شهروندان به خطوط ریلی به سهولت انجام شود، وعده هایی که با تغییر مدیران ارشد اداره کل راه آهن شرق هنوز محقق نشده است.
بر همین اساس می توان گفت شهرستان طبس در خراسان جنوبی بعنوان مرکز اداره کل شرق از رشد سه و نیم برابری صادرات سیمان که عمده این صادرات از ایستگاه تربت حیدریه صورت می گیرد و همچنین دیگر مزایا و امتیازات بالقوه سود می برد و سهم مردم تربت حیدریه از این دستاوردها تقریبا هیچ است.
به گفته چنگانی، مدیر کل راه آهن شرق، در حال حاضر راه آهن شرق سومین ناحیه در بین مناطق 19 گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که به درآمدزایی رسیده که البته سهم عمده این درآمد مربوط به حمل بار است که بخش عمده این بار متعلق به منطقه سنگان و خواف است.
وی گفت: از سوی دیگر با بهره برداری از راه آهن خواف و امتداد این خط آهن به سمت هرات افغانستان در سال 95 محدوده استحفاظی راه آهن شرق افزون بر هزار و 200 کیلومتر شد و منابع و معادن عظیم سنگ آهن در مجاورت خطوط ریلی قرار گرفت که در سال گذشته حدود ۵ میلیون تن بار از منطقه سنگان توسط شبکه ریلی بارگیری و حمل شده است.
اداره کل راه آهن شرق از مسیر بافق به مشهد به طول هزار کیلومتر یکی از سه ضلع مهم حمل و نقل ریلی مرکز کشور را تشکیل می دهد که علاوه بر جابجائی مسافران و زائران امام رضا(علیه السلام)، بعنوان یکی از مراکز مهم ریلی حمل و نقل واردات و صادرات کالا بشمار می رود.
انتهای پیام/
!!تــوجـه
- لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
- لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
- لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
- به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید