به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تابان تربت، نخستین وبزرگترین پروژه تعمیرات، بازسازی و نوسازی واگن باری و چرخ محور شرق کشور در سولهای به متراژ ۵ هزار مترمربع با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان ۹ دیماه سال ۱۴۰۰ با حضور استاندار خراسان رضوی و مسئولان کشوری و استانی کلنگ زنی شد.
این پروژه به عنوان سومین پروژه سرمایهگذاری استان خراسان رضوی قرار است در سه فاز تعمیر واگن و چرخ محور، تعمیر لوکوموتیو و همچنین ساخت لوکوموتیو در شرق کشور برای ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند.
شرکت احیای سپاهان به عنوان سرمایه گذار اصلی این پروژه است که این شرکت به عنوان سهامی عام در تابلوی بازار فرابورس بالای ۶۰ هزار نفر سهامدار دارد.
این شرکت تحت عنوان شرکت سرمایه گذاری مادر در حوزههای مختلف سرمایه گذاری میکند که از جمله این پروژهها حوزه حمل و نقل ریلی کشور است که کار خود را در سال ۹۶ با ۹۰ واگن شروع کرده و اکنون بالغ بر ۲۰۰ واگن دارد.
مکان سنجی مناسبی برای این پروژه انجام شد
تز
مدیرعامل سابق مجتمع صنایع و معادن احیای سپاهان در تشریح این پروژه گفت: نخستین وبزرگترین کارخانه تعمیرات بازسازی و نوسازی واگن باری و چرخ محور شرق کشور در سولهای به متراژ ۵ هزار متر مربع با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم کلنگ زنی شد.
جواهری افزود: این پروژه از طرحهای مهم شرق کشور است و با توجه به تمرکز فعالیت در شرق کشور و دپوی پارکینگی و نزدیکی به محورهای مواصلاتی و بخصوص معادن، مکان سنجی مناسبی برای آن صورت گرفتهاست.
وی خاطر نشان کرد: طرح احداث کارخانه تعمیرات بازسازی و نوسازی واگن باری با هدف تعمیر اساسی بیش از ۱۰۰۰ دستگاه انواع واگن باری در سال و نیز بازسازی بیش از ۴۰۰۰ چرخ و بانداژ در زمینی به مساحت ۵ هکتار در مجاورت راه آهن تربت حیدریه در حال اجراست.
وی گفت: این مجموعه اولین و بزرگترین کارخانه تعمیرات واگن باری در پهنه شرق کشور محسوب میشود و به کاهش ترافیک ناحیه از طریق جایگزینی تعمیراتی با نواحی تهران و اراک و افزایش سیر و حرکت ناوگان به علت نزدیکی به مبادی بار عمده در شرق کمک میکند.
مدیرعامل سابق مجتمع صنایع و معادن احیای سپاهان گفت: با راه اندازی این مجموعه پیش بینی میشود شاهد رشد ۳ الی ۵ درصدی حمل بار کل شبکه ریلی از محل افزایش ضریب آماده به کاری واگن و کاهش سیر واگن خالی در شبکه باشیم.
برخی بروکراسیهای اداری شاید یکسال پروژه را عقب بیندازد
علی علیزاده مدیر پروژه احیا ریل ایرانیان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حال حاضر این پروژه پیشرفت بالای۶۰ درصدی دارد و این پیشرفت بدان معناست که پنج هزار متر مربع از اراضی که باید نزدیک به ریل راه آهن باشد تملک و سولهها احداث شده که ۲۱ هزار متر مکعب برای تسطیح آن خاک ریزی و ۱۵ هزار متر مربع را به اندازه دو متر ارتفاع دادیم تا هم عرض با قطار شود.
وی با بیان اینکه تمام دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز این پروژه خریداری و دپو شده، افزود: این پروژه شامل سه فاز است که در فاز نخست تعمیر واگنهای باری است که اکر نقشه ایران را نصف کنیم شرق کشور این پروژه را ندارد و از سویی دیگر این جامع ترین پرپژه تعمیر در کشور به شمار میرود.
علیزاده گفت: فاز دوم پروژه تعمیرات لوکوموتیو است که طرح توجیهی آن نوشته شده که سه برابر این سولهها و ۱۵ هزار متر مربع اراضی لازم دارد و فاز سوم نیز ساخت لوکوموتیو است که با شرکتهای چینی و روسی در حال رایزنی هستند.
مدیر پروژه احیا ریل ایرانیان بیان داشت: تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نکردیم و این در حالی است که نزدیک ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان برای فاز نخست آن هزینه میشود و برای ۴۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد میشود.
وی گفت: فاز تعمیرات لوکوموتیو نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد ضمن آنکه فاز سوم یعنی ساخت لوکوموتیو بدلیل اینکه یک پروژه فراملی و بزرگ است هنوز برآورد هزینه نشدهاست.
علیزاده اضافه کرد: برخی بروکراسیهای اداری شاید یکسال یک پروژه را عقب بیندازد و این در حالی است که طبق گفته واحد سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی این سومین پروژه اقتصادی استان است.
گاز میخواهید بیایید طبس وقت بگیرید
علیزاده در خصوص مشکلات اخیر این پروژه گفت: سه فاز در پروژه طراحی شده و برای هر سه فاز ۳۶۰ متر مکعب درخواست انشعاب گاز دادیم که برای فاز اول ۱۰۰ متر مکعب گاز نیاز داریم که تقریبا حدود ۹ میلیارد تومان هزینه دارد.
وی بیان کرد: از اداره کل راه اهن شرق تقاضا کردیم با توجه به اینکه پروژه در مجاورت ایستگاه راه اهن تربت حیدریه است گاز مورد نیاز را برای فاز نخست را از ایستگاه بگیریم و با توجه به اینکه مصرف بالا و تصاعدی میشود یک کنتور گاز هم نصب بشود و هزینه این تصاعدی و افزایش بهای مصرف را با یک فرمولی توافقی با مدیران راه اهن پرداخت کنیم.
علیزاده ادامه داد: در عین حال فاز اول پروژه در این موقعیت کشور راه اندازی و حداقل برای ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد شود تا بعد از محل درامد آن لوله کشی گاز را شروع کنیم.
وی از رفتار غیر حرفهای و بیادبانه مدیرکل راهآهن شرق انتقاد کرد و گفت: با مدیرکل راه اهن شرق کشور در جلسهای ابن موضوعات را مطرح کردیم و آقای حکامی به صورت غیر حرفهای و بیادبانه اعلام میکند ما به شما گاز نمیدهیم.
علیزاده افزود: ما اعلام کردیم دلایل اینکه به یککارافرین در هم صنف خودتان گاز نمیدهید را مستند بگوئید، متاسفانه برخورد نامناسبی از سوی مدیرکل راهآهن صورت گرفت و ادب مدیریتی را رعایت نکرد و اعلام کرد گاز میخواهید باید بیایید طبس وقت بگیرید، اگر وقت دادند بعد صحبت کنیم.
وی اضافه کرد: در جلسه با مدیرکل راهآهن مجدد به صورت فتی اعلام کردم بیایید باهم توافق کنیم تصاعدی هزینه و افزایش بهای گاز را پرداخت کنیم و اگر مصارف هم افزایش یافت هزینه افزایش را پرداخت میکتیم اما با رفتار غیر حرفهای یک به اصطلاح مدیر مواجه شدیم.
علیزاده بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بر توسعه و رشد و حمایت از کارآفرین تاکید دارند اما عدهای با روحیه مدیریتی رضاخانی مانع میشوند
انتهای پیام/
!!تــوجـه
- لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
- لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
- لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
- به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید