به گزارش خبرنگار تابان تربت؛ حجت صالحی، معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش تربت حیدریه صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: برای ریل گذاری در حوزه نظام تعلیم و تربیت به سیاست ها و برنامه های کاربردی نیازمندیم که مهمترین آن مدرسه محوری است و اجرای آن نیز زمان بر خواهد بود.
وی تصریح کرد: در سیاست مدرسه محوری اگر بتوانیم دانشآموزان را بعنوان مخاطب صرف نبینیم و آنان را درفرایند اموزش سهیم کنیم گام مهم و موثری در نظام تعلیم و تربیت برداشتیم.
صالحی گفت: امروز کلاس های درس ما باید به دور از دغدغه نمره و ارزیابی باشد و بیشترین تمرکز خود را به سمت آموزش همراه با پرورش معطوف کنیم.
مدیر آموزش و پرورش تربت حیدریه، عدالت محوری را دیگر اولویت نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: باید با مشارکت خیرین مدرسه ساز زمینه ای که در مدارس مناطق برخوردار وجود دارد در مناطق محروم و کم برخوردار فراهم کنیم و عدالت آموزشی را در سراسر کشور تسری دهیم.
وی با بیان اینکه عدالت محوری باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: وقتی در موضوعی گفتمان سازی می کنیم این بدان معناست که باید سیاست ها و اهداف به آن سمت حرکت کند و این تنها وظیفه دولت نیست و در این مسیر به کمک خیرین نیازمندیم.
وی افزود: زمینه تعلیم و تربیت در مدارس برخوردار موجود است، اما باید تلاش کنیم تا برای مدارس دور دست روستایی و محروم و کم برخوردار شهرستان زمینه های لازم در بعد آموزشی و امکانات مربوط به آن را فراهم آوریم.
افت تحصیلی به دلیل آموزش های کم کیفیت مجازی در مدارس
مدیر آموزش و پرورش تربت حیدریه ارتقای کیفیت آموزش را دیگر اولویت و دغدغه نظام تعلیم و تربیت دانست و افزود: ارتقای آموزش ها با توجه به شرایط خاص و کرونایی جزء اولویت های آموزش و پرورش خواهد بود، لذا همه باید این نکته را بپذیرند که شرایط دو سال گذشته در افت تحصیلی دانش آموزان بسیار تاثیر گذار بود.
صالحی ابراز داشت: متاسفانه بازخورد و کیفیت آموزش های مجازی مانند آموزش حضوری نبوده و افت آموزشی به دلیل کرونا و عدم برگزاری کلاس های آموزشی به صورت حضوری وجود داشته است.
وی افزود: شرایط کرونایی باعث شد تا از جمعیت ۲۲ هزار نفر دانش اموز ابتدایی در سطح شهرستان ۱۱۳ نفر معادل نیم درصد این پایه و در مقطع متوسطه اول از جمعیت ۹ هزار نفری ۴۰۳ نفر معادل ۲.۳ درصد ترک تحصیل کنند که ۱۳۴ نفر در آموزش از راه دور دیماه ثبت نام کردند.
نورافکن های مهارت آموزی را در کنار کنکور روشن کنیم
معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش تربت حیدریه گفت: هر چند نمی توانیم به سمت حذف کنکور حرکت کنیم اما برای مبارزه با غول کنکو باید در کنار آن نورافکن های مهارت آموزی در هنرستانها و مدارس کار و دانش را روشن کنیم و این نیازمند فرهنگ سازی عمومی است تا دانشآموزان به سمت مهارت آموزی حرکت کنیم.
صالحی بیان داشت: در شهرستان تربت حیدریه در حال تشکیل یک کارگروه تخصصی هستیم که ابتدا رشته های هنرستانی را تجمیع کنیم و این یعنی رشته های برق در حوزه های مختلف را در یک هنرستان تجمیع کنیم.
وی خاطر نشان کرد: این اقدام با توجه به نیاز روز جامعه و همچنین منطقه و بنا به تناسب و ظرفیت ها یک امر ضروری است که باید فرهنگ سازی شود.
احداث ۱۸ فضای شهری و روستایی نیاز آموزش و پرورش تربت حیدریه
صالحی به نیاز فضاهای آموزشی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: در حوزه شهری ۹ فضا با ۱۰۹ کلاس درس و درمناطق روستایی ۹ کلاس با ۲۵ کلاس درس نیاز داریم، ضمن آنکه ۷ فضای آموزشی نیاز به توسعه دارد.
وی به سهم خیرین برای احداث این فضاها اشاره کرد و گفت: برای فضای شهری سهم و آورده خیرین ۵۰ درصد و در فضای روستایی ۳۳ درصد تعیین شده و هر کلاس درس هم حدود یک میلیارد تومان نیز اعتبار نیاز است.
صالحی با اشاره به اینکه توجه به مقوله ورزش در بین دانش آموزان پسر و خصوصا برای دختران یک امر ضروری است؛ گفت: باید به سمت ایجاد ساختارهای مورد نیاز برویم و ارتقاء سطح آمادگی بدنی دانش آموزان لازمه اش فراهم کردن شرایط لازم برای ورزش در مدارس و به طبع آن افزایش شور و نشاط در بین دانش آموزان خواهد بود.
۱۷ پروژه خیر ساز در حال ساخت و آماده بهره برداری است
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز تربت حیدریه گفت: در حال حاضر با افتتاح آموزشگاه سه کلاسه روستای نوغاب ۱۷ فضای خیر ساز با مشارکت سازمان نوسازی مدارس در حال ساخت و آماده بهره برداری است که می توان به آموزشگاههای دو یا سه کلاسه روستاهای باغمیان، اسفیوخ، امیر اباد، حصار و طبقه فوقانی استعدادهای درخشان و سه کلاسه ابتکار نیز اشاره کرد.
سید جعفر علمداران گفت: پرداختی نقدی و تعهدی امسال خیرین مدرسه ساز تاکنون ۳۶۶ میلیون تومان است ضمن انکه در سال گذشته تعهد خیرین نیز نیز ۸۴۶ میلیون تومان بود که ۶۱۴ میلیون آن محقق شده و الیافی آن در حال تحقق است.
وی بیان کرد: از ابتدای تأسیس مجمع خیرین مدرسه ساز در سال ۷۵ تاکنون۴۳ اموزشگاه، ۲۹ باب نمازخانه، ۳سالن چند منظوره توسط خیرین و با مشارکت سازمان نوسازی احداث و ۴۳ مورد زمین و همچنین ۲۳ منزل مسکونینیز به نظام تعلیم و تربیت اهدا شده است.
علمداران گفت: در سال ۹۱ طرح خشت تا بهشت را پایه ریزی و اجرا کردیم و به لطف الهی این طرح امروز در کشور با نام آجر به آجر به تمامی استانها نیز ابلاغ شد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین طرح مدرسه یاری را نیز در سال ۹۵ بنیانگذاری کردیم و این طرح هم اکنون در حال تدوین و ابلاغ به سراسر کشور است.
علمداران مشکل اصلی مجمع خیرین مدرسه ساز را نوسانات قیمت مصالح عنوان کرد و گفت: تغییر قیمت مصالح به یکباره چالش اصلی مجمع است و وقتی خیرین تعهدی را می پذیرند.
انتهای پیام/
!!تــوجـه
- لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
- لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
- لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
- به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید