بدون نظر
 
یادداشت
نگاه جزیره ای و بخشی نگری بر دانشگاه فرهنگیان
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ در ۵:۰۰ ق.ظ
 
ابوالقاسم خسروی، عضو اسبق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در یادداشتی بر ضرورت نگاه ویژه مسئولان به دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و نوشت: چرا باید این دانشگاه مهم مشکل فضای آموزشی داشته باشد در حالی که پنجاه درصد صندلی های دانشگاه های وزارت علوم خالی است و این نگاه جزیره ای و بخشی نگری باید با مدیریت جهادی و گفتمان انقلابی حل شود

به گزارش خبرنگاران تابان تربت؛ ابوالقاسم خسروی، عضو اسبق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم منطقه تربت حیدریه در مجلس نهم در یادداشتی نوشت: از آنجا که پیشرفت و انحطاط هر ملت و کشوری نتیجه مستقیم پیشرفت وانحطاط دستگاه تعلیم و تربیت آن کشور است، به‌گونه‌ای که آینده کشور در آینه آموزش‌و‌پرورش امروز قابل‌مشاهده است.

از باب وظیفه حدود سی سال معلمی،  چهار عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات و نتیجه رساله مقطع دکتری با عنوان “طرح راهبری نهادینه سبک زندگی اسلامی با تاکید بر نقش آموزش و پرورش” چالش های پیش روی آموزش و پرورش همراه ارائه راهبرد ها و راهکار عملی حل مشکلات به حضور نمایندگان محترم مجلس یازدهم و دلسوزان حوزه تعلیم و تربیت بصورت سلسله مطالب تقدیم می شود.

یادآوری نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان 

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و دارای ۹۸ واحد دانشگاهی (در قالب ۶۴ پردیس دانشگاهی و ۳۴ دانشکده) است.

حضور حکیمانه رهبر معظم انقلاب در ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در جمع معلمان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حامل پیام هایی بود که باب ادای وظیفه نکات مهم آن  یادآوری می شود.

نکته اول:
حضور رهبر معظم انقلاب در جمع فرهنگیان علاوه بر تکریم جایگاه معلمین ما را به این بیان مهم رهنمون ساخت
“که در نگاه رهبر انقلاب قرارگاه بنیادین توسعه آفاق انقلاب اسلامی آموزش و پرورش است، با یک بصیرت انقلابی و تطبیق هوشمندانه و مقایسه عاقلانه در می یابیم که وقتی فرمان  فتح خرمشهر های پیشرو در جمع پاسداران با بصیرت انقلاب اسلامی صادر می شود باید فرمان فتح افقهای نو در حوزه تعلیم و تربیت نیز در جمع معلمان معماران روح اندیشه جامعه اسلامی صادر شود.

نکته دوم:
روشنگری بی بدیل معظم له بود که با دقت و ظرافت مقصد و مسیر را یادآوری فرمودند تا نقشه راه سعادت جامعه نصب العین همگان قرار گیرد آنجاکه اشاره فرمودند”به نظر ما جزء واضحات است جزء بدیهیات است اگرچه بعضی متاسفانه این امر بدیهی را درک نمی کنند که آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی زیرساخت اصلی سعادت یک ملت و پیشرفت یک کشور، و در جمهوری اسلامی حرکت به سمت آرمان ها است”
” اگر کشوری بخواهد به عزت مادی، سعادت معنوی، سیطره سیاسی، پیشروی علمی، آبادانی زندگی دنیا و هر آرزوی دیگر دست پیدا کند باید به آموزش و پرورش به عنوان یک کار بنیادی و راهبردی بپردازد.”

نکته سوم:
جهت بخشی خردمندانه، به قافله سالاران تعلیم و تربیت کشور بود وقتی که با نهایت ژرف اندیشی واجب ترین کارها را اجرای تحول در آموزش و پرورش دانستند و فرمودند: “این سند تحوّّل آماده است. وزیر محترم اشاره کردند به تلاشهایی که دارند انجام می دهند برای این کار؛ به نظر من این تلاشها جزو واجب ترین کارها است، آنطور که به من گزارش شده است، تاکنون کمتر از ده درصد از امکان تحقّقّ این سند و از محتوای این سند، تحقّّق پیدا کرده است”.

چهارمین نکته:
شاید مهمترین نکته این دغدغه درد مندانه ناخدای کشتی انقلاب بود آنگاه که فرمودند:”راجع به مسئله دانشگاه فرهنگیان و مسئله تربیت معلّّم، امروز مهمترین نیاز آموزش و پرورش کشور، معلّّم است؛ مهمترین نیاز، معلّمّ است.
این دانشگاه و دانشگاه شهید رجائی و هر نقطه ای که تربیت معلّّم بر آن صدق می کند ،بایستی هم کمّاً، هم کیفاً توسعه پیدا کند.

جناب آقای دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس یازدهم و نمایندگان محترم و همه دلسوزان تعلیم و تربیت امام خامنه ای دامت عزه الشریف در دانشگاه فرهنگیان فرمودند: “آقایان گفتند و بنده هم اطّّلاع دارم که تا چهار سال دیگر، تعداد انبوهی از معلّّمین، تعداد کثیری وارد بازنشستگی می شوند و آن کسانی که از این دانشگاهها، یعنی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی، تحویل داده می شوند به آموزش و پرورش، بسیار بسیار کمتر از آن مقداری هستند که از آموزش و پرورش خارج می شوند،
این یک بحران است برای آموزش و پرورش، نباید چنین اتّّفاقی بیفتد.

مراکز تربیت معلّّم که مهمترینش فعلا دانشگاه فرهنگیان است مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده. طًبقِ آنچه بنده اطّّلاع دارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی، معلّّم، استاد دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، هم از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است.

وزارت علوم، سازمان مدیریّتّ، سازمان امور استخدامی، هرکدام به نحوی بایستی همکاری کنند، کمک کنند، این مشکلات باید برطرف بشود.

بخشی از راهکار عملی تحقق رهنمودهای حکیمانه رهبری معظم در خصوص دانشگاه فرهنگیان:

۱. اجرای قانون استخدام ها از مسیر دانشگاه فرهنگیان:
الف: آزمون فارغ التحصیلان دانشگاهها و دو سال آموزش مهارت معلمی
در دانشگاه فرهنگیان
ب: کنکور سراسری و چهار سال تربیت معلم ) راهی که همه آموزش و پرورش های موفق دنیا عمل می کنند این روش از مصوبات مهم شورای انقلاب فرهنگی و از محورهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

برای تحمیل استخدام بر آموزش و پرورش در مجلس هشتم، نهم و دهم یک مصوبه حدود ده بار اصلاحیه و مورد تغییر قرار گرفت؟! علی رغم مخالفت همه مراکز کارشناسی کشور مجلس دهم این قانون را در تاریخ 11 مهر ماه 1396 و روزهای آغازین سال تحصیلی نادیده گرفت.

۲. در رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی این است وزارت علوم کمک کند وزارت علوم کمکی که باید انجام دهد تحویل فضاهای آموزشی مثل دانشگاه تربیت معلم تهران که ویژه تربیت معلم بوده و متاسفانه نام این مراکز را تغییر داده اند

چرا این دانشگاه مهم مشکل فضای آموزشی داشته باشد در حالی که پنجاه درصد صندلی های دانشگاه های وزارت علوم خالی است این نگاه جزیره ای و بخشی نگری باید با مدیریت جهادی و گفتمان انقلابی حل شود.

۳. در فرمان رهبری سازمان مدیریت، سازمان امور استخدامی موظف شده اند، چرا ۹۸ مرکز این دانشگاه باید از نظر نیروی انسانی و هیات علمی و بودجه و اعتبارات در حد یک دانشگاه وزارت علوم مورد توجه نباشد؟!

۴.مسوول گلایه امام جامعه در خصوص ضرورت پیشگیری بحران ۵۰۰ هزار معلمی که بازنشسته می شود، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، چه کسانی هستند وظیفه نظارتی مجلس در این خصوص روشن است.

دکتر ابوالقاسم خسروی سهل آبادی نماینده ادوار مجلس

انتهای پیام/

لینک کوتاه:

!!تــوجـه

  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
  • لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
  • لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
  • به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید

ثبت نظر :


 
 
x
بانک اطلاعات دقیق، کلید توسعه جنوب خراسان رضوی است مسابقات تیراندازی شرق کشور در تربت‌حیدریه برگزار شد عید غدیر؛ بزرگ‌ترین هدیه هدایت برای بشریت تحول در زیرساخت‌های درمانی تربت‌حیدریه با حمایت خیرین اندیشه‌های امام خمینی (ره) چراغ راه ملت ایران است امام راحل، الگوی هویت‌بخشی و آزادی‌خواهی در جهان اسلام است تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان راهبردی برای آینده است هنرستان‌های تربت‌حیدریه توسعه و تجهیز می‌شوند ضرورت تحول در سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر مبارزه با اعتیاد مسئولیت مشترک دولت و خانواده است امام خمینی(ره) تهدیدها را به فرصت‌ تبدیل کرد مشارکت گسترده خیرین در توسعه سلامت تربت حیدریه
hacklink al hack forum organik hit kayseri escort