بدون نظر
 
بلای جانی بنام استخرهای کشاورزی
آب تنی در تله های مرگ، مرگ های زنجیره ای را در خطه تربت حیدریه رقم زده است
تاریخ انتشار : ۰۸ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۳۰ ق.ظ
 
یکی از مرگبارترین حوادث چند سال اخیر منطقه تربت حیدریه غرق شدگی کودکان، نوجوانان و جوانان و حتی افراد میانسال در استخرهای کشاورزی است که به عبارتی مرگ های زنجیره ای را برای مردم این خطه به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار تابان تربت؛ با یک جست‌وجوی ساده در صفحات حوادث روزنامه ها و خبرگزاری ها، این فهرست مرگبار را می توان برای ده ها صفحه ادامه داد، فهرستی از کسانی که هنگام رد شدن از کنار استخرهای چند منظوره کشاورزی به ناگهان سر خورده و به داخل استخر افتاده اند و یا برای آب تنی به آنجا مراجعه می کنند و چون خروج از این استخرهای کشاورزی تقریبا غیرممکن است، زندگی‌شان به آخر خط می رسد.

هر کدام از این حوادث، خانواده ای را عزادار و غمگین کرده است اما برخی از آنها به حدی تلخ هستند که هیچگاه نمی توان فراموششان کرد مانند حادثه مرگباری که بهار امسال در روستای سرگلون شهرستان زاوه در منطقه تربت حیدریه رخ داد و در جریان آن دو پسر نوجوان ۱۳ ساله در استخر کشاورزی غرق شدند و یا جان باختن دیگرجوانان و افراد میانسال که هر کدام برای کمک به دیگری وارد آب شده و در نهایت همگی جان باختند.

همچنین حادثه چهار روز قبل در روستای زرمهر در منطقه تربت حیدریه که بازهم استخر ذخیره کشاورزی یک پسر جوان 15 ساله دیگر را به کام مرگ کشاند و خانواده ای را داغدار کرد.

غرق شدگی در استخرهای کشاورزی، معمولا مرگ های زنجیره ای است، در بیشتر مواقع این زنجیره ای بودن حوادث به این علت است که بعد از سقوط یک فرد به داخل استخر، افراد خانواده و یا دوستانش برای نجات او به آب می زنند اما در بیشتر موارد نمی توانند فرد غرق شده و خودشان را نجات دهند و به این صورت است که تعداد جان باختگان گاهی حتی به دو یا سه نفر می رسد اما سوال اصلی این است که این استخرها چرا اینقدر تلفات می دهند؟

نداشتن حصار یکی از مهمترین دلایلی است که باعث وقوع حوادث مرگبار در استخرهای کشاورزی می شود، از آنجا که این استخرها در باغ ها و یا در زمین های کشاورزی قرار دارند در بسیاری از موارد افراد هنگام عبور از نزدیکی استخر به داخل آب می افتند و چون کسی در آن اطراف نیست که به کمک آنها بیاید غرق شده و جان می بازند و یا اینکه در هوای گرم تابستان عده ای نوجوان و جوان غافل از اینکه این استخر ها می تواند خطرآفرین و مرگبار باشند به بهانه آب تنی گرفتار تله های مرگ می شوند.

یکی از مرگبارترین حوادث چند سال اخیر منطقه تربت حیدریه غرق شدگی کودکان، نوجوانان و جوانان و حتی افراد میانسال در استخرهای کشاورزی است که به عبارتی مرگ های زنجیره ای را برای مردم این خطه به همراه داشته است.

ماهانه 2 غریق درمنطقه تربت حیدریه

رییس هیئت شنا و شیرجه تربت حیدریه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طبق آمار از ابتدای امسال تاکنون و بصورت میانگین ماهانه 2 نفر در استخرهای ذخیره کشاورزی این منطقه غرق شده و جان باختند.

مرادزاده با اشاره به اینکه اغلب این استخرها بدون مجوز هستند و ایمنی لازم را رعایت نکردند. گفت: یکی از موارد مهم ساده انگاری در ساخت این استخرهاست که گاها ملاحظه می شود فنس کشی نشده یا در داخل آب آن مواردی که باید رعایت شود انجام نشده است.

وی بیان کرد: کشاورزان و باغداران برای جلوگیری از وقوع حوادث غرق شدگی در استخرهای دخیره آب مزارع و باغات نسبت به ایمن سازی آنها اقدامات لازم را باید انجام دهند.

مرادزاده افزود: هرچند استخرهای کشاورزی در مزارع و باغات فقط به منظور ذخیره سازی و استفاده از آب ایجاد می شود اما متاسفانه با گرم شدن هوا به ویژه در فصل تابستان برخی افراد که اغلب نیز نوجوان و جوان هستند به قصد آب تنی و تفریح وارد این آب می شوند که در برخی مواقع حوادث ناخوشایند و جبران ناپذیر اتفاق می افتد که جز ندامت و پشیمانی، حاصلی ندارد

رییس هیئت شنا و شیرجه تربت حیدریه گفت: بیشتر استخرهای ذخیره آب کشاورزی در مراتع و باغ ها، ایمن سازی نشده اند و هر از گاهی حادثه آفرین می شوند، لذا فنس‌کشی استاندارد، نصب تابلوهای هشدار دهنده، اعلام عمق و خطر غرق‌شدگی، نردبان های شناور، تعبیه تیوپ، طناب، حلقه های طویل و چوب های بلند در محل استخرهای کشاورزی به منظور نجات جان افراد در حال غرق شدگی نیز ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در برخی مواقع نیز جانورانی که در حال نوشیدن آب به سمت این مکان ها می آیند ناخواسته به درون آب افتاده و تلف می شوند که اگر حصار داشته باشد چنین حوادثی نیز اتفاق نمی افتد.

مرادزاده گفت: خانواده هایی که به قصد کار یا تفریح به مراتع، باغات، سدها، آبگیرها و رودخانه ها می روند باید مواظب کودکان، نوجوانان و جوان خود باشند و آنها را به حال خود رها نسازند چراکه کوچکترین بی توجهی و غفلت، می تواند عواقب و پیامدهای تلخ و ناگواری را برای عزیزانشان داشته باشد که جز عمری حسرت و اندوه نصیب خانواده نشود.

وی تصریح کرد: افرادی که به فن شنا آشنا نیستند به هیچ وجه وارد آب نشوند چراکه این کار بسیار خطرآفرین بوده و ممکن است به مرگ ناباورانه آنان ختم شود.

ایمن سازی و آموزش همگانی یک ضرورت است.

رییس هیئت شنا و شیرجه تربت حیدریه با بیان اینکه طرح ایمن سازی این استخرها و آموزش همگانی را در برنامه داریم و طی مکاتبه ای به جهاد کشاورزی و شورای تامین شهرستان ارسال می شود، افزود: طبق آمار کمیته پیشگیری از غرق شدگی فدراسیون نجات غریق و غواصی کشور رودخانه‌ها، استخرهای کشاورزی، دریا، کانال های آبی و استخرهای خانگی اماکنی هستند که به ترتیب بیشترین آمار مغروقین در آنها گزارش شده است.

مرادزاده به علل دیگر این حوادث اشاره کرد و گفت: کمبود و یا فقدان فضای سالم و ایمن جهت ورزش مفرح شنا در برخی شهرستانهای منطقه، عدم آموزش همگانی، تخلف مالکین استخرهای کشاورزی در عدم رعایت نکات ایمنی نگهداری این استخرها، عدم بازرسی دوره ای جهاد کشاورزی بعنوان متولی صدور مجوز ساخت این استخرها را می توان بخشی از دلایل این پروسه غمناک در استخرهای کشاورزی یاد کرد.

وی اعلام کرد: قبل از صدور مجوز، ما آمادگی داریم که با همکاری جهاد کشاورزی آموزش های لازم در خصوص نگهداری و نکات ایمنی این استخرها به مالکین ارائه بدهیم.

مرادزاده، از اخذ تعهد محضری از مالکین درخصوص رعایت تمام نکات ایمنی توسط جهاد کشاورزی را دیگر مولفه بازدارنده برای پیشگیری از چنین حوادثی یاد کرد.

وی اظهار کرد: خارج شدن از استخرهای کشاورزی گاهی تقریبا غیر ممکن است چرا که جنس به کار رفته در بدنه این استخرها به گونه‌ای است که به خاطر سُر بودن، بالا رفتن از آن برای فرار از غرق شدگی غیر ممکن می کند، به همین دلیل حتی غواصانی هم که هنگام حادثه (غرق شدگی) وارد استخرهای کشاورزی می‌شوند با استفاده از طناب و یا نردبان نجات می‌توانند از آنها خارج شوند
.
رییس هیئت شنا و شیرجه تربت حیدریه گفت: در برخی موارد هم مالک استخر های کشاورزی در حین کار و یا سهل انگاری دچار حادثه شده و به داخل استخر کشاورزی سقوط کرده و به دلیل عدم ایمن سازی استخر نتوانسته از آن خارج و متاسفانه جان خود را از دست می دهد.

هیئت نجات غریق تربت حیدریه نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان تجهیزات غواصی

حمید رضایی رییس هیئت نجات غریق و غواصی تربت حیدریه با بیان اینکه این هیئت هیچگونه امکانات و تجهیزات لازم برای نجات غریق را ندارد، افزود: در حال حاضر ۱۲ غواص آموزش دیده داریم که آموزش لازم را سپری کرده و مدرک تک ستاره را گرفتند که دو نفر از این افراد تکنسین پزشکی و دو نفر دیگر از آتش نشانی هستند و بقیه از افراد هیئت نجات غریق شهرستان و مشغول فعالیت حرفه ای هستند.

وی تصریح کرد: به هیچ‌وجه تجهیزات و امکانات اختصاصی برای نجات غریق نداریم و فقط دو دست لباس مخصوص غواصی شخصی دارم و اکنون هم فرسوده شده اند، اما بهترین تیم را در شهرستان داریم و نیازمند امکانات و تجهیزات هستیم.

رضایی تجهیز ناجیان غریق این خطه را نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دانست و افزود: در حال حاضر امکانات و تجهیزاتی که برای چهار نفر که بخواهند بروند داخل آب نداریم از سوی دیگر باید از طریق سازمانهای مختلف و ستاد مدیریت بحران حمایت شویم.

رییس هیئت نجات غریق و غواصی تربت حیدریه خاطر نشان کرد: نخستین مدرک آموزشی تک ستاره است و دوره آموزشی و مدرک دو ستاره را خودم در قشم با هزینه ای بالغ بر ۱۰ میلیون تومان دریافت کردم و این بدان معناست که یک نفر باید رهبر تیم باشد و بقیه به کمک او بیایند چرا که ممکن است برای غواص هم مشکل پیش بیایید.

وی گفت: غواص تک ستاره تنها نمی تواند زیر آب برود و حتما باید دو یا سه ستاره همراه او باشد که در غرق شدگی ها بتوانند مثمر ثمر واقع شوند.

رضایی به برخی علل غرق شدگی های اخیر اشاره کرد و افزود: فنس کشی استخرهای ذخیره کشاورزی که ۳۰ درصد آنها فنس کشی نیست و یا اگر فنس کشی هستند پایین فنس ها کاملا بسته نیست، از طرفی علائم هشدار دهنده و عمق استخر را اغلب نصب نکردند و باعث می شود افراد در هوای تابستان و به بهانه آب تنی جان خود را از دست بدهند.

وی اضافه کرد: کشاورزان می توانند با لوله های آب یک T به اندازه شش متر درست کنند یا بیست لیتری های آب خالی و یا بطری های خالی یک و نیم لیتری و یا آکاسیو را در داخل استخرها بصورت شناور قرار دهند و چهار طرف استخر را طناب کشی کنند و هر نیم متری یک گره بزنند و یا اینکه نمی خواهند هزینه کنند حداقل لاستیک در داخ ااستخرهاقرار دهند که افراد در صورت غرق شدگی بتوانند با کمک آن نجات پیدا کنند.

فعالیت 900 استخر کشاورزی در تربت حیدریه

محمدی، رییس جهاد کشاورزی تربت حیدریه ازفعالیت 900 استخر ذخیره کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: اغلب این استخرهای ذخیره کشاورزی بدون مجوز هستند که اخطاریه ها و تذکرات لازم به آنها داده شده است.

وی تصریح کرد: طی بازدیدی که سال قبل از برخی استخرهای دارای مجوز و یا بدون مجوز داشتیم ضمن بررسی موانع و نقایص، تذکرات و اخطاریه های لازم به صاحیان این استخر ها داده شده است.

محمدی با بیان اینکه طی یکسال گذشته به حدود 700 نفر در خصوص ایمن سازی استخرهای کشاورزی تذکر لازم داده شده، گفت: وظیفه ما اخطار و تذکر است نه برخورد با آنها، لذا موارد ایمنی استاندارد لازم را به آنها اعلام می کنیم.

بزرگترین اشکال در غرق شدگی ها عدم آموزش و پیشگیری است

ابوالفضل پور اومی، معاون امداد و نجات هلال احمر تربت حیدریه در این خصوص اظهار کرد: مدل مدیریتی بحران در کشور به گونه ای است که تا وارد فاز بحران نشویم و تلفات ندهیم فکر اساسی برای آن نمی شود، لذا اگر بخواهیم بزرگترین مشکل در غرق شدگی های سد های خاکی و استخرهای کشاورزی را مطرح کنیم عدم آموزش و پیشگیری های لازم است.

وی بیان کرد: سطح آگاهی مردم در این حوزه ها به شدت پایین است و آگاه‌سازی های لازم انجام نشده و می طلبد هلال احمر،آتش نشانی، شهرداری و مدیریت بحران به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه:

!!تــوجـه

  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
  • لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
  • لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
  • به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید

ثبت نظر :


 
 
x
تربت‌حیدریه «شهر سازه‌های آجری» ماندگار است به پایتخت ابریشم ایران سفر کنید کاهش ۳۰ درصدی حوادث جاده‌ای در منطقه تربت‌حیدریه رشد اقتصادی مستمر راه برون رفت مشکلات معیشتی است غار نمک حصار یزدان منتظر گردشگران ژئوتوریسم نوروزی آبشار دیدنی رودمعجن مقصد گردشگران جنوب خراسان رضوی است صنوبر نگین سرسبز تربت‌حیدریه «بکاول» نگین گردشگری تربت‌حیدریه نخستین نیروگاه خورشیدی تربت‌حیدریه به بهره‌برداری رسید طرح نظارت بر سوخت‌رسانی جنوب خراسان رضوی آغاز شد پایتخت ابریشم ایران به استقبال زائران نوروزی رفت حمله رژیم غاصب صهیونیستی به رفح نسل‌کشی است
hacklink al duşakabin fiyatları fethiye escort bayan escort - vip elit escort dizi film izle erotik film izle duşakabin hack forum marsbahis betkom marsbahisgirtr