بدون نظر
 
در آستانه سفر رییس جمهور و هیات دولت به خراسان رضوی
مطالبات مردم تربت حیدریه از رییس جمهور
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۸ ق.ظ
 
مردم ولایتمدار تربت حیدریه در آستانه سفر رییس جمهور و هیئت دولت به خراسان رضوی، چشم امید به این سفر تاریخی بسته اند و خواستار اتمام برخی طرح هایی هستد که سالها بلاتکلیف مانده اند.

به گزارش تابان تربت؛ تربت حیدریه به همان میزان که دارای ظرفیت ها، داشته ها و دیرینگی، تاریخ، تمدن و فرهنگ غنی، مردمان نیک اندیش، نیروی انسانی نخبه، علمای برجسته و نخستین شهرستان پیشتاز در انقلاب اسلامی است، اما همچنان راه های نرفته فراوانی دارد.

مردم تربت حیدریه که با شوری مثال زدنی انقلاب اسلامی را ۴۳ روز زودتر از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در این شهرستان به پیروزی رسانده بودند، همواره در همه صحنه ها و عرصه های دفاع از آرمان های نظام و انقلاب از دوران مبارزاتی نهضت امام راحل (ره) و در طول این ۴۲ سال همیشه همراه و همگام انقلاب بوده اند، هم اینک نیز به گام های استوار، برنامه های تحولی و امیدآفرین و تصمیم های کارساز دولت مردمی آیت الله رئیسی امید بسته اند.

مروری بر مطالبات ساکنان این خطه حاکی از آن است که مهم ترین خواسته مردم منطقه تکمیل طرحهای نیمه تمام عمرانی است که بعضی از آنها بیش از ۱۰ سال از شروع عملیاتشان گذشته است و ایجاد دانشکده پزشکی در تربت حیدریه، تکمیل و ترمیم راه ها و لایروبی قنات های شهرستان از آن جمله است که برخی از مهمترین طرح های ناتمام شهرستان به شرح زیر است.

طرح نیمه‌تمام استخر سرپوشیده تربت حیدریه

مدیر اداره ورزش و جوانان تربت حیدریه در خصوص استخر سرپوشیده این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات اجرایی این طرح سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تاکنون ۵۰ درصد اعتبار فیزیکی دارد اما عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز و به موقع سبب شده که تکمیل آن طولانی شود.

مجید رضایی افزود: تاکنون ۲ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح از محل اعتبارات ملی هزینه شده و تکمیل آن نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

طرح نیمه‌تمام مجتمع فرهنگی و هنری تربت حیدریه

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه نیز در خصوص مجتمع فرهنگی و هنری نیمه تمام این شهرستان، گفت: این طرح از جمله زیرساخت های مهم فرهنگی و هنری است که عملیات اجرایی آن از  سال ۱۳۸۶ آغاز شده اما به دلیل کمبود اعتبار هنوز به بهره برداری نرسیده است که باید با همکاری دستگاههای ذیربط و برنامه ریزی دقیق تلاش کنیم روند اجرای آن سریعتر ادامه یافته و به بهره برداری برسد.

فاطمه نخعی نیا افزود: برای تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری تربت حیدریه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است و تا کنون ۳۵ میلیارد تومان اعتبار با پیگیری های نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی برای این پروژه تامین شده است.

طرح نیمه تمام کارخانه فولاد رخ

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت‌حیدریه گفت: تاکنون چهار هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات بخش خصوصی برای طرح کارخانه فولاد رُخ تربت حیدریه هزینه شده و تکمیل مرحله نخست آن نیازمند ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر است.

احسان کریمی افزود: عملیات اجرایی ساخت کارخانه فولاد رخ تربت‌حیدریه در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تا کنون ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: در صورت تامین به موقع اعتبار، برای هزار نفر به شکل مستقیم شغل ایجاد می شود.

طرح نیمه تمام نیروگاه برق راشد

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت‌حیدریه گفت: تاکنون ۵۰ میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن به طرح نیروگاه سیکل ترکیبی برق راشد این شهرستان تخصیص یافته و تکمیل مرحله نخست آن نیازمند ۵۰ میلیون یورو اعتبار ارزی است.

احسان کریمی افزود: عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی راشد تربت‌حیدریه در سال ۱۳۹۷ با هدف تامین برق مطمئن و پایدار و ایجاد زمینه صدور برق به کشورهای همسایه آغاز شد که واحد نخست گازی این نیروگاه در صورت تامین اعتبار وارد مدار شده و تابستان سال آینده به بهره برداری می رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت‌حیدریه گفت: این طرح در سه مرحله تعریف شده و تکمیل کامل آن نیازمند ۱۹۵ میلیون یورو است که باید از طریق صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن کشور تامین شود.

ترمیم و تکمیل راههای تربت‌حیدریه 

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تربت‌حیدریه گفت: برای ساخت، تکمیل و ترمیم راه‌های ارتباطی این شهرستان اعم از آسفالت، ایمن‌سازی، تقویت سامانه روشنایی، اصلاح نقاط هندسی و موارد مشابه به ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

علی‌اصغر کرباسی افزود: چهار روستای بالای ۵۰ خانوار در بخش رخ شهرستان با فاصله ۸.۲ کیلومتری، فاقد راه مناسب آسفالتی هستند که ایجاد راه ارتباطی این روستاها نیازمند اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی ادامه داد: هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است تا از مجموع ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته موجود حداقل ۱۵۰ کیلومتر آن روکش شود.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تربت‌حیدریه گفت: ۷۵ کیلومتر از مجموع ۲۷۵ کیلومتر راه آسفالته بین شهری این شهرستان هم به روکش نیاز دارد که برای انجام این کار به ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
کرباسی افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر هم نیاز است تا بتوان از وضعیت موجود راه‌ها و ایمن‌سازی آنها شامل خط کشی، ترمیم و تعویض تابلو و علائم، لکه‌گیری و روشنایی گردنه‌های مه‌گیر و  اصلاح نقاط مستعد حادثه نگهداری کرد.

لایروبی و احیای قنات ها

مدیرجهاد کشاورزی تربت‌ حیدریه گفت: در این شهرستان ۵۲۴ رشته قنات وجود دارد و تاکنون ۴۰۰ کیلومتر لایروبی و مرمت انجام شده اما ۵۰ رشته قنات مهم شهرستان همچنان نیازمند لایروبی است که انجام این کار نیازمند ۱۳ میلیارد تومان اعتبار است.

حسین محمدی افزود: لوله گذاری برای انتقال آب که موجب کاهش هدررفت آب می شود از مطالبات عمومی است و با این کار به ازای هر کیلومتر ۵۰ هزار متر مکعب آب صرفه جویی می شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نیازمند اجرای ۱۰۰ کیلومتر لوله گذاری هستیم که اجرای آن به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: ایجاد ۱۰ استخر ذخیره آب کشاورزی و پرورش ماهی نیز از نیازهای بخش کشاورزی شهرستان است که با این کار در مصرف ۱۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده و اجرای آن نیازمند ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار است.

محمدی افزود: اگر این آب صرف کشت زعفران شود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بر سطح زیر کشت زعفران تربت حیدریه افزوده شده و درآمد ۲۵۰ میلیارد تومانی نصیب کشاورزان منطقه می شود.

راه‌اندازی دانشکده پزشکی تربت‌حیدریه 

معاون آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: با توجه به ظرفیتهای این شهرستان در خدمات رسانی بهداشتی و درمانی به مردم شهرهای جنوبی استان خراسان رضوی، راه‌اندازی دانشکده پزشکی در این شهرستان ضروری و از مطالبات عمومی است.

دکتر محمدرضا رضایی‌منش افزود: دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با چهار بیمارستان دولتی و نیمه دولتی در شهرستان‌های زیر پوشش به حدود ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات و همچنین یک میلیون نفر از مسافرانی که از این خطه عبور می کنند خدمات بهداشتی ارائه می‌کند اما نبود دانشکده پزشکی برای تربیت و تامین نیروی انسانی ماهر یکی از کمبودهای این دانشگاه است و به همین دلیل بخش قابل توجهی از جمعیت زیر پوشش این دانشگاه برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی به مشهد مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: بخاطر نبود دانشکده پزشکی در تربت‌حیدریه برای تربیت پزشک بومی، که احساس تعلق و ماندگاری بیشتری در این منطقه داشته باشد، بسیاری از پزشکان که غیربومی بوده و علاقه ای به ماندن در منطقه ندارند به محض فراهم شدن شرایط این شهرستان را ترک کرده و به شهرهای بزرگتر می‌روند و کمبود پزشک ماهر و متخصص در تربت‌حیدریه همواره احساس می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: مجوز ایجاد دانشکده پزشکی در این شهرستان طی سال جاری با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی اخذ شده و ساختمان این دانشکده نیز در پردیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه جانمایی شده که تاکنون هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا با هزینه ۱۵۰ میلیارد ریالی از محل منابع ملی برای این دانشکده ساخته شده است، اما تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی آن به اختصاص۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

حفظ استقلال دانشگاه تربت‌حیدریه 

رییس دانشگاه تربت‌حیدریه نیز گفت: حفظ استقلال این دانشگاه با توجه به ظرفیت های منطقه ای و مناطق زیرپوشش آن از مطالبات اصلی مردم این شهرستان است.

دکتر عباس خاشعی سیوکی افزود: اجرای طرح آمایش آموزش عالی باید با حفظ استقلال و جامعیت دانشگاه تربت‌حیدریه باشد و رشته های دارای مزیت منطقه ای در این دانشگاه توسعه یابد.

وی ادامه داد: این طرح در عمل به درستی اجرا نشده و در دولت قبل به شکل شتاب زده و بدون کارشناسی لازم عملیاتی شده است، به طوری که در جنوب خراسان رضوی موضوع تجمیع  دانشگاه های تربت‌حیدریه، کاشمر و گناباد را مطرح کردند در حالی که این اقدام اشتباه محض است، زیرا آمایش آموزش عالی فراتر از تجمیع است و موضوع آن ساماندهی با نگاه فرامنطقه ای است.

رییس دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: آمایش و ساماندهی باید به درستی انجام شود و انجام شتاب زده و بدون کار کارشناسی، موجب دامن زدن به اختلافات منطقه ای می شود و به جای صرفه جویی هزینه ایجاد می کند.

وی افزود: با توجه به کشت وسیع زعفران در تربت‌حیدریه، باید رشته های کشاورزی تا مقطع دکتری در دانشگاه این شهرستان ایجاد شود و رشته ای که در اولویت این منطقه نیست به دانشگاه های دیگر واگذار شود.

خاشعی سیوکی ادامه داد: منطقه تربت‌حیدریه در حکم شاهراه شمال به جنوب کشور و دارای راه‌آهن متصل به همه نقاط کشور و هرات افغانستان است و وجود ۱۵ هزار دانشجو در هفت دانشگاه این شهرستان، قطبیت تولید زعفران، ابریشم، پسته و انار کشور، لزوم تقویت یک دانشگاه مستقل در این منطقه را ضروری کرده است.

وی گفت: تقاضای ما از دولت این است که آمایش آموزش عالی را به جای اینکه از طریق تجمیع دانشگاه ها پیش ببرد از طریق آمایش رشته ها و توجه به ظرفیت های منطقه ای اجرا کند.

دانشگاه تربت‌حیدریه اعتبار کمتر از دانشگاه‌های همتراز خود دارد

رییس دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: با اینکه این دانشگاه از بزرگترین دانشگاه های خراسان رضوی است اما نسبت به دانشگاه‌های همتراز خود از اعتبارات کمتری برخوردار است.

دکتر خاشعی سیوکی افزود: بودجه این دانشگاه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال جاری ۲۰ درصد افزایش یافته که دست کم ۱۰ درصد دیگر باید افزایش یابد تا در صورت برگزاری حضوری کلاس ها، برای تامین امور دانشجویی با مشکل مواجه نشویم.

وی ادامه داد: بودجه پیشنهادی دانشگاه تربت‌حیدریه برای سال آینده ۳۸ میلیارد تومان است و با توجه به هزینه های سال آینده که تحت تاثیر تورم خواهد بود، نیازمند افزایش این اعتبار هستیم زیرا مدیریت سالن غذاخوری، خوابگاه، آزمایشگاه ها و پرداخت حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی و پیگیری طرح های پژوهشی دانشجویی با اعتبار در نظر گرفته شده بسیار مشکل است.

رییس دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: این دانشگاه در سال آینده باید از کمک های  غیرردیف بودجه از قبیل ردیف های بودجه ای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق رفاه دانشجویی، طرح توازن و امثال آن برخوردار باشد.

لزوم تکمیل پژوهشکده زعفران تربت حیدریه 

رییس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه گفت: تکمیل و تجهیز پژوهشکده زعفران در این شهرستان به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

دکتر حسن فیضی افزود: پژوهشکده زعفران تربت حیدریه باید به دستگاه کروماتوگرافی مایع، جذب اتمی، اچ.پی.ال.سی و جی.سی مجهز شود که خرید این دستگاه ها ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار می برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل کمبود امکانات و دستگاه های مورد نیاز، امکان تجزیه زعفران در پژوهشگاه زعفران تربت حیدریه میسر نیست و نمونه های ارجاعی به این مرکز برای تجزیه و بررسی به مشهد و یا تهران ارسال می شود.

رییس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه گفت: اعتبارات جاری پژوهشکده زعفران تربت حیدریه نیز اندک است و تنها صرف امور تحقیقاتی و مشاوره ای می شود و انتظار می رود اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و تجهیز آن از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ردیف بودجه جداگانه تامین شود.

فیضی افزود: در حال حاضر اقدامات ترویجی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان و کارشناسان و انجام امور مشاوره ای برای زعفرانکاران در پژوهشکده زعفران تربت حیدریه انجام می شود اما انجام اقدامات موثرتر مانند تجزیه (آنالیز) زعفران نیازمند تامین اعتبار و تجهیز این پژوهشکده است.

او ادامه داد: مقدمات تاسیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه در سال ۱۳۸۶ ابتدا توسط دانشگاه فردوسی مشهد فراهم شد اما در سال ۱۳۹۱ و پس از ارتقای آموزشکده فنی تربت حیدریه به دانشگاه، پژوهشکده مزبور به این دانشگاه واگذار شد.

از مجموع ۹۰ هزار هکتار کشتزار زعفران استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن به شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

راه‌اندازی قطار از مبداء تربت‌حیدریه 

مدیر پایانه راه آهن تربت‌حیدریه گفت: راه‌اندازی قطار از مبداء تربت‌حیدریه به تهران و اختصاص ۸۰ درصد ظرفیت مسافر آن به این مسیر مشکل کمبود سهمیه مسافر تربت‌حیدریه را رفع می‌کند.

محمد خالقی نیا افزود: در حال حاضر قطار تربت‌حیدریه بین راهی است زیرا مبداء آن طبس و مقصد آن تهران است و سهمیه مسافر تربت‌حیدریه تنها ۶۰ نفر است و حال آنکه تقاضا برای سفر ریلی از این شهرستان بیشتر از این تعداد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قطار طبس – تهران هر ۲ روز یکبار این مسیر و هر چهار روز یک بار مسیر خواف – طبس را طی می‌کند که اگر یک قطار خاص طبس – تهران و یک قطار خاص خواف – تهران راه‌اندازی شود هر روز در تربت‌حیدریه قطار خواهیم داشت.

استقلال یافتن راه آهن تربت حیدریه 

مدیر پایانه راه آهن تربت‌حیدریه گفت: بیشترین حجم حمل و نقل بار از مبادی خواف و سنگان است که ۷۰ درصد بار شرق کشور مربوط به این ۲ شهرستان است و در آینده که راه آهن به افغانستان، بیرجند و چابهار نیز وصل شود ایستگاه تربت‌حیدریه نزدیکترین مسیر شده و پرتردد خواهد شد و طبق نظر کارشناسان اداره راه‌ آهن تربت‌حیدریه باید به مرکزی مستقل ارتقا یابد.

وی افزود: تبدیل این اداره به مرکز مستقل در دولت قبل با مخالفت سازمان امور استخدامی مواجه شد که امیدواریم در دولت سیزدهم تحقق یابد.

تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهرک ولیعصر(عج)

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه گفت: تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهرک ولیعصر تربت حیدریه از مطالبات مردمی است و عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که ۱۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای پروژه هزینه شده و تکمیل آن نیازمند ۳۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

علیرضا عباسی گفت: تکمیل طرح آبرسانی به شهر تربت حیدریه سال ۱۳۸۲ آغاز شد و از ابتدای آغاز پروژه تا کنون ۳۲ حلقه چاه آب حفر شده است که این چاه ها توان تولید ۵۴۰ لیتر آب بر ثانیه را دارند اما نیاز آبی شهر ۶۷۰ لیتر آب بر ثانیه است که تکمیل این پروژه این کمبود را رفع می کند.

وی افزود: تکمیل پروژه  آب رسانی به شهر تربت حیدریه نیازمند حفر چهار حلقه چاه در منطقه جعفرآباد با اجرای خطوط جمع آوری انتقال به میزان ۱۳ کیلومتر است که ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه:

!!تــوجـه

  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
  • لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
  • لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
  • به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید

ثبت نظر :


 
 
x
راهپیمایی مردم تربت‌حیدریه در حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق» تحقق پاسخ تنبیهی و اثبات قدرت بازدارندگی در عملیات وعده صادق مهم‌ترین چالش جهش تولید در تربت‌حیدریه جذب سرمایه‌گذار است مولفه‌های قدرت در غرب آسیا شکل گرفته‌است رشد ۱۱ درصدی سوخت در منطقه تربت‌حیدریه جهش تولید با مردمی‌سازی اقتصاد محقق می‌شود تجمع مردم تربت‌حیدریه در حمایت از پاسخ تنبیهی سپاه جهان اسلام آماده تحقق حذف رژیم جعلی صهیونیستی است پاسخ تنبیهی سپاه امت اسلامی را شاد کرد بازارچه آداک تربت‌حیدریه پلمپ شد حیات سیاسی رژیم جعلی صهیونیستی در گرو حمایت آمریکاست بدحجابی در جامعه چالش تحمبلی دشمن است
hacklink al duşakabin fiyatları fethiye escort bayan escort - vip elit escort dizi film izle erotik film izle duşakabin hack forum casibom marsbahis marsbahisgirtr marsbahis matadorbet casibom