بدون نظر
 
تابان تربت گزارش می دهد
خصوصی سازی مدارس به چه قیمتی!
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ در ۱۲:۴۹ ق.ظ
 
انچه که اخیرا در مدرسه ای در غرب تهران اتفاق افتاده و قلب جامعه و غیرت اسلامی و ایرانی را داغدار کرده و به آبروی نظام آموزشی کشور خدشه رسانده، بخشی از نتایج شیوه غلط خصوصی سازی در نظام آموزشی است.

به گزارش تابان تربت؛ شکی نیست که آینده هر کشور توسط نسل در حال آموزش آن کشور رقم می‌خورد، لذا مهم‌ترین سرمایه گداری در خصوص آینده، سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد، متخصص و متعهد است.

 

آنچه مسلم است در بخش آموزش هرچه هزینه صرف شود هزینه کرد محسوب نمی‌شود و بلکه نوعی سرمایه‌گذاری و آینده‌نگری است، لکن به نظر می‌رسد آلوده کردن این حوزه به مباحث سیاسی و جناحی چه‌بسا آسیب جبران‌ناپذیری به آینده کشور خواهد زد.

 

متأسفانه در چند سال اخیر مشاهده می‌شود که فضای آموزشی مدارس کشور به‌شدت آلوده به مباحث سیاسی شده چنانکه حتی مباحث سیاسی تا سطح مقطع ابتدایی نفوذ کرده و این فضا باعث آلوده شدن این محیط مقدس شده است.

 

امروز افکار و روحیات نسل آینده بشدت متأثر از این سیاست‌بازی‌ها شده که البته مسئولان بلندپایه از این رویه ناآگاه نبوده و گاهی باذوق زدگی و شتاب‌زدگی مروج این آسیب‌ها هستند، چنانکه مردم از بالاترین شخص دولت شنیدند که گفت، باید برجام به یک متن آموزشی تبدیل و در مدارس تحصیل شود و یا اینکه سند استعماری و استکباری ۲۰۳۰ را مخفیانه و ریاکارانه در مدارس دنبال می‌کنند.

افسار تعلیم و تربیت نباید در اختیار سیاست زدگان غرب‌گرا قرار بگیرد

امروز برخی تندروهای سیاسی مدرس مدارس غیردولتی پایتخت بوده و چراغ خاموش افسار تعلیم و تربیت را به دست گرفتند، به‌گونه‌ای که باورش سخت است که بشنوید سعید حجاریان مؤسس مدرسه سلام، عزالدین دانش آشتیانی مؤسس مدارس مفید و علی‌اصغر فانی مؤسس مجتمع جماران با رویکرد خصوصی هستند.

 

حالا سؤال اینجاست آیا در مدارسی که شهریه‌های نجومی آن صرف سفر به لندن برای آگاهی از نظام تعلیم و تربیت انگلستان می‌شود که خود به‌صورت رسمی در سایت اطلاع‌رسانی مدارس اعلام می‌کنند می‌شود انتظار داشت که تعلیم و تربیت و نظام آموزشی این مدارس بر اساس فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی پیش برود؟

 

بی‌شک از این نوع مدارس خصوصی نمی‌توان امیدی داشت که نسل آینده و فارغ‌التحصیلان آن افرادی خودباور و عزیزالنفس بوده و در سلامت روحی و اخلاقی جهت به دست گرفتن آینده نظام اسلامی تربیت شوند.

 

نگاه خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش

رئیس‌جمهورگفته بود؛ آموزش‌وپرورش باید از حالت دولتی بودن به‌تدریج و قدم‌به‌قدم خارج شود. اینکه بیش از ۱۰ درصد مدارس غیردولتی است خبر خوبی است اما باید این آمار افزایش پیدا کند. همچنین ما می‌توانیم آموزش را خرید خدمت کنیم.”(۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴) و یا اظهارات دیگری از مسئولین دولت: خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی انقلابی در آموزش‌وپرورش است. باید تلاش شود طی ۱۰ سال آینده اداره 50 درصد مدارس به بخش خصوصی واگذار شود.

 

تفکر خصوصی‌سازی در آموزش‌وپرورش مخالف با قانون اساسی است

عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این خصوص می‌افزاید: اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌صراحت اعلام کرده دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد، بنابراین تفکر خصوصی‌سازی آن‌هم با این حجم مخالفت صریح قانون اساسی دارد.

ابوالقاسم خسروی افزود: در مرحله بعد خصوصی‌سازی در نظام تعلیم و تربیت و نگاه اقتصادی به آموزش‌وپرورش آثار منفی بسیار آشکاری دارد که نیاز به توضیح نیست. ولی به‌عنوان‌مثال از ده‌ها پیامد جبران‌ناپذیر نگاه اقتصادی به آموزش‌وپرورش یک مورداشاره می‌شود.

گردش‌های میلیاردی مانع حذف کنکور

عضو سابق کمیسبون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: 30هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه این آموزشگاه‌هاست. تست‌زنی واقعاً به نفع دانش‌آموز نیست، این آموزشگاه‌ها مغز دانش‌آموز را در قالب تست درمی‌آورند، تستی که مهارتی در آن وجود دارد. بااین‌حال طبق گزارش‌هایی که رسیده، این آموزشگاه‌ها در تلاش‌اند که به مقطع دبستان ‌هم ورود پیدا کنند.

وی بیان کرد: سایه آزمون کنکور بر نظام آموزشی کشور در سال‌های اخیر گسترده شده و شیوه آموزشی کشور را تحت تأثیر قرار داده است، اگر تا پیش‌ازاین درس خواندن برای کنکور تنها به مقاطع پایانی دبیرستان و یک سالِ مقطع پیش‌دانشگاهی محدود می‌شد، اکنون برنامه‌ریزی تحصیلی برای این آزمون از مقاطع دبستان آغاز می‌شود.

 

نگاه مصرف‌گرایی به آموزش‌وپرورش مانع تعلیم و تربیت است

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: نگاه بعضی از مسئولین به آموزش‌وپرورش مصرف‌گرائی است، نگاه مصرف‌کنندگی به آموزش‌وپرورش مانعی در راستای نیل به افق چشم‌انداز و آرمان‌های نظام تعلیم و تربیت است.

 

خسروی بیان کرد: نگاه مصرف‌گرایی عدم نگرش و رویکرد سرمایه‌ای به تأمین و تربیت منابع انسانی آموزش‌وپرورش از سوی برخی مراجع مهم سیاست‌گذار و تصمیم گیر در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه حوزه توزیع بودجه و اعتبارات چالش‌های جدی برای آموزش‌وپرورش به وجود آورده است.

 

اولویت نبودن حوزه آموزش

مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با عملکرد آموزش‌وپرورش در برنامه پنجم توسعه، عدم اجرای کامل برنامه ذکرشده است » تا سال چهارم برنامه پنجم توسعه در رابطه بندهایی از قانون برنامه که نیازمند نگاه راهبردی، خالقانه، برنامه‌ای و تأثیرگذار داشته و به هزینه‌های مالی و تخصیص اعتبارات لازم یا استقرار نظام جامع‌تری نیاز بوده چندان فعالیتی انجام‌نشده است و به‌خوبی به مورداجرا درنیامده‌اند.

 

آموزش‌وپرورش نقش حیاتی در تربیت نیروی انسانی دارد

عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهیم به آموزش‌وپرورش در تراز جمهوری اسلامی برسیم باید شاخص، اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد نه سند۲۰۳۰ و تفکرات مرعوب غرب، آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهاد فرهنگی، اجتماعی نقش حیاتی در تربیت نیروی انسانی دارد، به‌گونه‌ای که آینده کشور در آینه آموزش‌وپرورش امروز قابل‌مشاهده است.

 

آموزش‌وپرورش، کلید فتح آینده است و به‌عنوان وسیع‌ترین فصل مشترک حاکمیت و مردم و طبق اصل سی‌ام قانون اساسی نهاد حاکمیتی است و بر اساس اندیشه‌های حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه این نهاد مهم‌ترین رکن رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی است، لذا اساس عالم بر تربیت انسان است و باید توجه کنند که بچه‌ها را از ابتدا خوب بار بیاورند که دانشگاه دیر است. (صحیفه نور، ج ۱۹ ،ص ۱22)

” اگر کشوری بخواهد به عزت مادی، سعادت معنوی، سیطره سیاسی، پیشروی علمی، آبادانی زندگی دنیا و هر آرزوی دیگر دست پیدا کند باید به آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک کار بنیادی و راهبردی بپردازد.”(بیانات رهبر معظم سوم مرداد 86 )

 

حوادث مدرسه غرب تهران ریشه در خصوصی‌سازی نظام آموزشی است

در پیشبرد سیاست‌های آموزشی این‌گونه مدارس که بر اساس فرهنگ منحط غربی بنانهاده شده چیزی به‌جز فروپاشی اخلاق دانش‌آموزان و تربیت افراد دین‌گریز و شیفته فرهنگ غربی به همراه نخواهد داشت.

آنچه اخیراً در مدرسه‌ای در غرب تهران اتفاق افتاده و قلب جامعه و غیرت اسلامی و ایرانی را داغدار کرده و به آبروی نظام آموزشی کشور خدشه وارد کرد بخشی از نتایج این شیوه غلط خصوصی‌سازی در نظام آموزشی است.

 

مسئولان با بررسی دقیق این حادثه و ضمن برخورد با مسببان آن به فکر ریشه‌یابی و درمان اساسی باشند و تلاش کنند نظام آموزشی بدون تبعیض و سیاسی‌کاری و بدون تبعیض و بر پایه اعتقادات و فرهنگ اسلامی و ایرانی را تبیین و ترویج کنند.

گزارش از حمید حلاج

انتهای پیام/

لینک کوتاه:

!!تــوجـه

  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
  • لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
  • لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
  • به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید

ثبت نظر :


 
 
x
بانک اطلاعات دقیق، کلید توسعه جنوب خراسان رضوی است مسابقات تیراندازی شرق کشور در تربت‌حیدریه برگزار شد عید غدیر؛ بزرگ‌ترین هدیه هدایت برای بشریت تحول در زیرساخت‌های درمانی تربت‌حیدریه با حمایت خیرین اندیشه‌های امام خمینی (ره) چراغ راه ملت ایران است امام راحل، الگوی هویت‌بخشی و آزادی‌خواهی در جهان اسلام است تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان راهبردی برای آینده است هنرستان‌های تربت‌حیدریه توسعه و تجهیز می‌شوند ضرورت تحول در سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر مبارزه با اعتیاد مسئولیت مشترک دولت و خانواده است امام خمینی(ره) تهدیدها را به فرصت‌ تبدیل کرد مشارکت گسترده خیرین در توسعه سلامت تربت حیدریه
hacklink al hack forum organik hit kayseri escort