



به گزارش خبرنگار تابان تربت، شهر۱۳۰ هزار نفری تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی سالانه با حجمی از خودرو های انبوه مواجه است که در کنار آن اگر مهاجرت از روستاها و شهرهای اطراف را قرار دهیم، چهارمین شهر بزرگ این استان را با چالش جدی در مدیریت و مبلمان شهری مواجه کرده است.
در این گزارش قصد نداریم به چالش های حوزه های مختلف این افزایش جمعیت و مهاجرت ها اشاره کنیم و به آسیب ها و تهدیدات آن که دست کمی از شهر مشهد ندارد بپردازیم، بلکه تنها به معضل ترافیک شهری و ضرورت تغییر در مبلمان شهری خواهیم پرداخت تا شاید مسوولان و دست اتدرکاران چاره ای برای آن بیندیشند.
فقدان پارکینگ عمومی در تربت حیدریه بعنوان بزرگترین معضل مدیریت شهری مطرح است و چنانچه تدبیری برای آن اتخاذ نشود قفلی بر ترافیک شهری خواهد زد که دیگر باز کردن آن مشکل ساز خواهد بود.
نبود جای پارک خودرو به صورت عمومی در خیابانها موجب شده تا رانندگان هر مکانی را که در شهر مییابند به منظور پارک خودروی خود در نظر بگیرند، از کوچههای تنگ و باریک گرفته تا معابر و میادینی که توسط شهرداری در بافت فرسوده تخریب شده و پارکهای دوبل در کنار خیابانهای اصلی شهر هم مزید بر علت شده تا مدیریت شهری را به مخاطره بیندازد.
تجمیع حوزه های خدماتی در هسته مرکزی عامل اصلی ترافیک شهری
قصه پرغصه نبود پارکینگ در مدیریت شهری زمانی بیشتر می شود که بدانیم بر خلاف شهرهای بزرگ، تمام حوزه های خدماتی تربت حیدریه در هسته مرکزی و در محدوده یک کیلومتری واقع شده و علاوه بر مردم این شهر بسیاری از افراد از شهرها و روستاهای اطراف برای دریافت این خدمات با خودروهای شخصی به مرکز شهر مراجعه می کنند.
خیابانهای کمعرض، تراکم بخشهای تجاری و مسکونی بدون درنظر گرفتن فضای کافی برای پارکینگ، مجهز نبودن ادارهها به پارکینگ ، مطب پزشکان و تخلفات رانندگان در حین پارک خودرو از جمله عوامل مؤثر در تشدید بحران پارکینگ در سطح شهر تربت حیدریه محسوب می شود.
اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم جمعیت روز در تربت حیدریه در پاره ای اوقات به ۱۵۰ هزار نفر هم می رسد که پس از انجام امورات خدماتی و یا امرار معاش این جمعیت در شب به ۱۰۰ هزار نفر کاهش می یابد.
از خدمات جامعه پزشکان و داروخانه ها گرفته تا اصناف(بخصوص صنوف طلا و جواهرات، زعفران و پوشاک) که از دیرباز در همین نقطه سکنی گزدیدند و برای خود امرار معاش می کنند اما با گذشت زمان حتی این ازدحام و ترافیک شهری برای آنها هم دردسر ساز شده است.
پاساژها، ساختمانهای تجاری و ادارات در هسته مرکزی فاقد پارکینگ هستند
یکی از شهروندان تربتی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین مشکلات ترافیک شهری حجم انبوهی از حوزه های خدماتی و ادارات در هسته مرکزی شهر است و افراد به ناچار برای رفع نیاز خود باید به این نقطه شهر مراجعه کنند و به همین جهت هر روز بر ترافیک شهری افزوده می شود.
وی از فقدان پارکینگ عمومی در سطح شهر انتقاد کرد و افزود: در شرایطی که همه شهرهای بزرگ در نقاط مختلف شهر خود دارای چندین پارکینگ عمومی هستند اما این شهر بعنوان چهارمین شهر بزرگ استان از نبود پارکینگ رنج می برد.
یکی دیگر از شهروندان تربت حیدریه که خود از کسبه هسته مرکزی است در این خصوص می افزاید: بی تدبیری مسوولان شهری در یک دهه گذشته بر معضل ترافیک افزوده، بطوریکه ساختمانهای تجاری در هسته مرکزی و ادارات که طبق قانون باید دارای پارکینگ باشند توجهی به این مقوله نکردند و اکنون حجم گسترده ترافیک در میدان مرکزی به خاطر همین پاساژهای تحاری وادارات است.
وی گفت: در حال حاضر تردد در خیابانهای آیت الله کاشانی و فردوسی شمالی از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب(بغیر از ساعت ۱۴ تا ۱۶) بسیار سنگین و بعضا با تخلف و تصادفاتی همراه است، از سوئی دیگر در خیابان آیت الله طالقانی (فرماتداری) بعنوان مسیر اصلی تردد روستائیان و اهالی شهرهای اطراف نیز حجم عظیمی از ترافیک را در اوقات صبح به خود اختصاص داده که برای رانندگان و کسبه دردسر ساز شده است.
این شهروند تربتی از بانک ها بعنوان عامل مهمی در ترافیک شهری یاد کرد و بیان داشت: بررسی کنید و ببینید در حال حاضر و در هسته مرکزی شهر به غیر از حوزه های خدماتی اطبا و پزشکان و صنوف مختلف چند بانک و شعبات بانکی واقع شده، به یقین بخش مهمی از این ترافیک متوجه بانک هاست.
یکی از رانندگان تاکسی گفت: نبود پارکینگ برای وسایل نقلیه به مانند سوهانی بر اعصاب شهروندان و رانندگان می باشد، بطوریکه در زمان مراجعه به مطب پزشکان ، به علت رساندن بیمار به مطب ، بالاجبار بایستی خودرو خود را در مکانی غیر مجاز پارک و یا پارک دوبله کرد که پس از بازگشت با قبض جریمه مأموران راهنمایی و رانندگی مواجه می شویم.
وی اظهار داشت: شهرداری می تواند با احداث پارکینگ های طبقاتی در مکانهایی که در تصرف دارد بخش مهمی از این معضل را برطرف کند طرحی که در بسیاری از شهرها اجرا شده و پاسخگوی نیاز مردم بوده است.
از سرمایه گذار بخش خصوصی حمایت می کنیم
شهردار تربت حیدریه با اشاره به اینکه نبود پارکینگ در شهر در حال تبدیل شدن به فاجعه است گفت: باید اقدام سریعی برای احداث پارکینگ انجام شود و بر همین اساس لایحه ای به شورای شهر ارائه شده است.
محمد صادق مجتهدی درخصوص احداث پارکینگ طبقاتی در هسته مرکزی شهر افزود: شهرداری آمادگی دارد با سرمایه گذاران حداکثر همکاری را در خصوص احداث پارکینگ داشته باشد.
شهردار تربت حیدریه تصریح کرد: این لایحه شامل بند هایی تشویقی و حمایتی است تا سرمایه گذاران بتوانند با امنیت خاطر نسبت به احداث پارکینگ اقدام کنند.
راه اندازی پارکینگ خودرو توسط بخش خصوصی
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تربت حیدریه گفت: برای حل مشکل پارک خودرو که یکی از اصلیترین معضلات شهر تربت حیدریه محسوب میشود یک پارکینگ با ظرفیت 50 دستگاه خودرو سواری توسط بخش خصوصی در محل خیابان شهید مطهری احداث شده است.
محسن قندهاری افزود: همچنین در حال حاضر کارگروهی در سطح معاونت خدمات شهری تشکیل شده که وظیفه آن ضرورت و اولویت دادن به پروژههای ترافیکی شهر است.
وی با اشاره به تاکید شهردار و شورای اسلامی شهر تربت حیدریه به برونسپاری امورات تصریح کرد: تمام تلاش خود را برای استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی به کار بسته ایم.
قندهاری تصریح کرد: برابر مصوبه تشویقی شورای اسلامی شهر ، بدینوسیله شهرداری آمادگی لازم جهت احداث سایر پارکینگ ها در سطح شهر و هسته مرکزی بصورت پارکینگ موقت و طبقاتی را دارد که متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاع بیشتر به سازمان مدیریت حمل و نقل واقع در پایانه مسافربری مراجعه کنند.
انتهای پیام/
!!تــوجـه
- لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
- لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
- لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
- به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید