بدون نظر
 
تابان تربت گزارش می دهد/ سرعتگیر هایی که نفس گیر شدند
هوشمند سازی سیستم حمل و نقل تربت حیدریه هزینه بر اما ضروری
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق.ظ
 
با این که به کار گیری سیستم های هوشمند در کنترل حمل و نقل و ترافیک شهرها هزینه بر است اما در حقیقت حمل­ و­نقل عمومی هوشمند علاوه بر ضرورت، یکی از شاخص­ های توسعه یافتگی شهرها در عصر حاضر محسوب می­ شود.

به گزارش خبرنگار تابان تربت؛ هشتم شهریور سال ۱۳۹۵ بود که رسانه ها خبر خوشایندی برای شهر ۱۳۰ هزار نفری تربت حیدریه منتشر کردند مبنی بر اینکه مرکز کنترل ترافیک این شهر بعنوان سومین مرکز کنترل ترافیک خراسان رضوی به بهره برداری رسبد.

 

پس از تصویب راه اندازی مرکز کنترل ترافیک تربت حیدریه در شورای شهر چهارم، این مرکز با همت دست اندرکاران شهرداری و راهنمایی و رانندگی و با مشارکت صنف طلا فروشان میدان مرکزی در مدت کمتر از دو ماه و با هزینه بری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در محل شهرداری افتتاح شد.

انتظار می رفت با نصب ۸ دوربین مجهز در نقاط پرتردد و میادین اصلی شهر، سر و سامان بهتر و شایسته تری به اوضاع حمل و نقل و ترافیکی شهر داده شود، چرا که  به لحاظ فنی این مرکز به گونه ای طراحی شده بود که بنا به مقتضیات زمان و مکان، قابل توسعه، اما گسترش آن نیازمند تخصیص و اعتبارات لازم بود.

 

حالا پس از گذشت حدود سه سال از افتتاح این مرکز که قرار بود به نوعی فاز نخست هوشمند سازی شهر تربت حیدریه باشد وضعیت به گذشته برگشته و خبری از این مرکز کنترل و دوربین های نصب شده در سطح شهر نیست!!

 

سرعت گیر هایی که نفس گیر شدند

رييس كميسيون عمران شهرسازي شوراي اسلامي شهر تربت حیدریه در این خصوص می افزاید: به لطف شوراي ترافيك شهرستان از گذشته تاكنون ١٣٦ سرعتگير در سطح معابر شهر مجوز داده شده که این برای شهر تربت حیدریه بسیار بالاست.

 

مهسا رمضانپور گفت: اعضاي شوراي ترافيك شهرستان از فرمانداري، شهرداري، پليس راهور، حمل و نقل ترافيك، راه و شهرسازي هستند كه بنظر مي ايد بايد همه مصوبات آن كارشناسي شده باشد و نيز مرحله اجرا كه با شهرداري است بايد بر مبناي استاندارد باشد، ولي متاسفانه اين موضوع گواه اين است كه نه كارشناسي در اين زمينه صورت گرفته و نه اجراي ان بر اساس استاندارد بوده، بلکه آسانترين گزینه را انتخاب کردند.

 

وی بیان داشت: در شهر ما، سرعتگيرها علاوه بر اينكه سرعت اتومبيل را كاهش نمي دهد، بلكه صدمه اي بيشتر بر وسايل نقليه وارد می کند لذا اکنون كه شهرها به سمت هوشمندسازي پيش مي روند چرا شوراي ترافيك شهرستان به جاي سنتي برخورد كردن با اين مسايل و انتخاب آسانترين گزينه، كارشناسي تر موضوع را بررسي و حل نمي كنند و چرا در این شهر حتي يك دوربين ترافيكي نداريم؟

 

عضو شورای شهر تربت حیدریه گفت: طبق امار و بررسی های صورت گرفته ٧٠ مورد از مجموع ١٣٦ سرعتگیر، نياز به اصلاح و تجديد نظر دارد.

 

تلفات تصادفات دورن شهری تربت حیدریه پارسال ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد

دبیر شورای ترافیک تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگار تابان تربت؛ گفت: بر اساس آمار دفتر فنی اداره کل حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی در سال گذشته تربت حیدریه با کاهش ۳۰ درصدی در آمار تلفات تصادفات درون شهری روبرو بوده است.

 

احسان کریمی افزود: از ابتدای سال نیز خوشبختانه بر اساس آمار پزشک قانونی خراسان رضوی، متوفیات تصادفات درون و برون شهری تربت حیدریه کمتر از ۲ درصد استان را به خود اختصاص داده که در مقایسه با دیگر شهرستان های همطراز از نظر جمعیتی آمار تربت حیدریه یک ششم کمتر از این شهرها بوده است.

 

وی در شرح گزارش از عملکرد شورای ترافیک این شهر خاطر نشان کرد: از یکسال پیش تصمیم گرفتیم که جلسات شورای ترافیک به صورت میدانی بر اساس لیست موارد مطروحه (در یک بازه زمانی مشخص)؛ مصوبات در همان منطقه شهری تصویب کنیم، از جمله مواردی که اخیرا در شورای ترافیک به آن پرداخته ایم، سه راه ۱۵ خرداد بود که در فاز اول ابتدا بریدگی به سمت امامت بسته شد.

 

معاون فنی و عمرانی فرماندار تربت حیدریه با تاکید بر خطرساز بودن بریدگی مقابل اداره راه و شهرسازی از بسته شدن آن در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: بر اساس طرح مشاور حدود ۱۰۰ متر عقب تر از بریدگی یک کند رو مخصوص برای ورودی و ۱۰۰ متر بعد از آن برای خروجی خودروهای سنگین شرکت فرآورده های نفتی پیش بینی شده تا در تقاطع ترافیک و تداخل ایجاد نشود.

 

کریمی در ادامه به طرح های مختلف شورای ترافیک که در طول یکسال انجام گرفته اشاره و بیان داشت:
غربال شرکت های مشاوره پروژه ها، تعریض پل دانشگاه آزاد اسلامی، اصلاح هندسی تقاطع ۴۵متری به قرنی، ایجاد تقاطع خیابان قائم(عجل الله) به معلم، اصلاح هندسی خیابان کشاورز، اصلاح هندسی میدان امام حسین (علیه السلام)، جمع آوری پل چهار راه خواف و طراحی میدان آزادگان، طراحی چراغ های راهنمایی از جمله: نصب چراغ راهنمایی در تقاطع خیابان طالقانی به جانبازان، سه زمانه کردن چراغ های راهنمایی در چهار راه شورا و چهار راه بیمارستان نهم دی (که باعث روانی ترافیک در این مناطق از شهر شد)، اصلاح بریدگی های بلوار شهید بهشتی،ا جرای آیلند میانی و نرده گذاری بلوار پرستار و ایجاد پل هوایی مقابل بیمارستان رازی، اصلاح هندسی مقابل پمپ CNG کوی چمران، آیلند گذاری بلوار شهید چمران شهرک ولی عصر (عجل الله) تا ابتدای خیابان دانشجو، ایجاد میدان پردیس، تعریض پل نهضت سواد آموزی و ایجاد تقاطع مظفریه به امام حسین (علیه السلام) جز اقدامات این شورا بوده است.

 

دبیر شورای ترافیک تربت حیدریه در تشریح وظایف این شورا تاکید کرد: این شورا بر اساس نظر پلیس راهنمایی و رانندگی بعنوان مرجع کارشناسی تصادفات، همچنین مراجعات مردمی و نظر شهرداری تصمیمات خود را اتخاذ می کند.

 

وی افزود: سعی شده با توجه به محدودیت اعتبار مالی در شهرستان، بتوانیم با توجه به نیازمندی های موجود اقداماتی را در جهت کاهش تلفات صورت دهیم.

 

کریمی با اشاره به کاهش تلفات نسبت به دیگر شهرستان های استان افزود: تربت حیدریه در بین ۲۸ شهر استان جزء پر جمعیت ترین شهرها است و حدود ۳/۸ تا ۴ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است. حال بر اساس آمارهای استانی نتیجه اقدامات شورای ترافیک تربت حیدریه ختم به کاهش تلفات شده است.

 

وی بیان کرد: شورای ترافیک مجموعه ای از دستگاه های اجرایی می باشد که بر حوزه ترافیک درون و برون شهری نظارت و با مصوبات خود اقدامات اجرایی انجام می شود.

 

معاون عمرانی فرمانداری افزود: بنا به درخواست دستگاه هایی مثل شهرداری یا سازمان حمل و نقل، پلیس راهور و یا گزارشات رسیده مردمی شورای ترافیک مصوباتی را تصویب می کند که مجری این مصوبات شهرداری می باشد.

 

وی در واکنش به انتقاد اخیر یکی از اعضای شورای شهر تربت حیدریه از شورای ترافیک و وضعیت سرعتگیرها این طور توضیح داد: همیشه در شورای ترافیک یک عضو ثابت از اعضای شورای شهر حضور دارد که این نهاد یک کارکرد نظارتی بر شهرداری یعنی مجری مصوبات شورای ترافیک دارد و مسئولیت نظارت بر اجرای طرح های ترافیکی که مجری آن سازمان حمل و نقل است پلیس راهور می باشد.

 

کریمی گفت: بر اساس آمار در سال ۹۷ هیچ گونه احداث جدید سرعتگیر در شهر نداشته ایم. تنها یک مورد در محدوده مزار بی بی حسنیه در سال ۹۷ اجرا شده که آن هم سرعتگاه است نه سرعتگیر، همچنین در محورهای برون شهری در محور دانشگاه آزاد اسلامی سرعتگاه با عرض زیاد و ارتفاع کمتر از سرعتگیر ایجاد کرده ایم.

 

کریمی خاطر نشان کرد: شورای ترافیک مرجع اجرایی امور نیست و فقط ناظر بر مصوبات است نه کیفیت اجرای سرعتگیرها، لذا توصبه می کتیم نوک پیکان انتقادات باید به سمت مجریان طرح ها باشد نه شورای ترافیک که صرفا کارکردی نظارتی دارد.

 

وی ارائه راهکار جایگزینی را برای جمع شدن سرعتگیر ها از جمله هوشمند سازی و راه اندازی سیستم دوربین ترافیکی و پایش تصویری را مستلزم وجود بودجه کافی دانست که باید از محل بودجه سازمان حمل و نقل تامین گردد، لذا چنانچه در شهرداری با رکود بودجه روبرو می باشیم بهتر است بجای انتقاد بیاییم و پیشنهاداتمان را برای رفع از این وضع بغرنج شهرداری ارائه نماییم.

 

کریمی گفت: راه اندازی مرکز کنترل ترافیک نیاز به بودجه کلانی دارد و فعلا گمان نمی کنم در توان مجموعه سازمان حمل و نقل باشد.

 

معاون فنی و عمرانی فرماندار تربت حیدریه تصریح کرد: حذف سرعتگیر اولا با تاییدیه پلیس راهور بعنوان کارشناس تصادفات و با تاییدیه اعضای شورای ترافیک صورت می پذیرد که از جمله آنها اخیرا حذف سه سرعتگیر در مسیر منتهی به دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

 

وی افزود: حساسیت بر حذف سرعتگیرها فقط به این دلیل است که بنا به قانون اگر اتفاق جرحی، فوتی و مالی برای شهروندان رخ دهد کارشناس راهور درصدی از خسارات را به شهرداری نسبت می دهد لذا حذف سرعتگیر سلیقه ای نمی شود و بنا به نظر پلیس راهور اولویت با حفظ جان مردم و جلوگیری از هم پاشیدگی یک خانواده می باشد نه جلوبندی ماشین ها!!

 

گزارش میرزا حسین شعبانی

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه:

تــوجـه

  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
  • لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
  • لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
  • به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید

ثبت نظر :


 
 
x
روحیه جهاد و شهادت سایه جنگ را از این کشور دور کرد نه سازش و مذاکره! مطالعه زندگی نامه علما و اندیشمندان جهان اسلام از مهمترین سنت های کارآمد حوزه علمیه است ۳۰ گروه جهادی، تبلیغی به استان های سیل زده اعزام شدند توفیقات توئیتری جبهه انقلاب خراسان رضوی می تواند پایتخت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور باشد ۱۲۶ کانون فرهنگی هنری در مساجد تربت حیدریه فعال هستند پیش همایش ملی حوزه علمیه و سنت های کارآمد در تربت حیدریه برگزار می شود رشد ۲۳۰ درصدی صادرات سیمان از پایانه راه آهن تربت حیدریه به کشورهای آسیای میانه یک بام و دو هوایِ ماندن یا رفتن! ۴۰ درصد اصلاح روکش جاده “کدکن؛ تلخ بخش” به اتمام رسیده است انتقاد رییس مرکز ملی فرش ایران از واردات بی رویه نخ ابریشم مطالعات اشتباه گریبانگیر مدیریت شهری تربت حیدریه!