بدون نظر
 
قول هایی که تاکنون عملیاتی نشده است
دوبانده شدن محور تربت حیدریه_زاوه در انتظار تحقق وعده مسئولان
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۱۵ ق.ظ
 
وضعیت نابسامان جاده تربت حیدریه زاوه و ترافیک سنگین آن، ناشی از تردد ماشین های حمل سیمان و تریلی های حمل کالا به مرز دوغارون، محور زاوه به باخرز و تربت حیدریه را به یکی از پر حادثه ترین جاده های خراسان رضوی تبدیل کرده است.

به گزارش تابان تربت؛ این محور ۸۰ کیلومتری از غرب به تربت حیدریه، از شرق به باخرز و سپس شهرستان های تربت جام و تایباد و مرز دوغارون را به یکدیگر متصل می کند که به لحاظ اقتصادی از جایگاه ویژه ای در استان برخوردار است.

اما حالا که فصل برداشت زعفران هم در شهرستان های زاوه و تربت حیدریه یعنی قطب های تولید زعفران کشور، چند روزی است آغاز شده، این مسئله مزید بر علت شده و بار و گره ترافیکی و حوادث این جاده را افزون کرده است، بطوری که محور زاوه به باخرز و تربت حیدریه را به عبور از گذرگاه مرگ معروف کرده و به گفته فرماندار زاوه این جاده ظرفیت ۲۵ هزار تردد خودرو در روزهای زعفرانی زاوه را ندارد.

در گزارشی که سال گذشته به آن پرداخته شد به آغاز کار دو بانده شدن این محور در سال ۹۵ اشاره و به بررسی مشکلات پیش آمده در ابتدای جاده تربت حیدریه به سمت زاوه پرداختیم، اما حالا پس از سپری شدن حدود چهار سال از زمان آغاز دوبانده شدن، ظاهرا اعتباری به این پروژه تزریق نمی شود و خبری هم از حضور مدیرکل راه و شهرسازی و بازدید او از این جاده برای بررسی مشکلات به صورت میدانی نیست.

آیا واقعا، وضعیت این جاده در شان مردم است؟

یکی از اهالی دولت آباد می افزاید: همانطور که می دانید جاده تربت به زاوه حلقه اتصال چهار شهرستان مهم تربت حیدریه، زاوه، باخرز و تربت جام و حتی زاوه به فریمان می باشد که بیش از ۱۰ سال است با توجه به تردد بیش از حد ظرفیت نیازمند اصلاح روکش آسفالت می باشد و عملیات دوبانده شدن آن در دستور کار قرار گرفته است،

وی خاطر نشان می کند: واقعا این جاده در شان مردم این منطقه نیست و مسئولین باید بگویند که برای این جاده چه اقدامی تاکنون انجام داده اند؟ آیا به همان اندازه که برای دوبانده شدن جاده رشتخوار که فقط دو شهرستان خواف و رشتخوار تردد دارند، برای جاده زاوه هم تلاش شده است؟

مسئولین رسیدگی کنند

شهروند اهل زاوه به خبرنگار ما می گوید: چندین سال است که از بحث پروژه دوبانده شدن جاده ای که از شهرستان های تربت حیدریه، زاوه، باخرز، تایباد و مرز دوغارون می گذرد و هر ساله مخصوصا در فصل برداشت زعفران شاهد تصادفات و حوادث جانی و مالی برای مردم عزیزمان هستیم لذا از مسئولین می خواهم تا رسیدگی به این مسئله را در دستور کار خود قرار داده و اقدامات لازم را سریعا انجام دهند، چرا که جلو چشم مان از دست رفتن مردم را در این جاده مرگ، دیده ایم و متاسف شده ایم.

حق مردم بیشتر از این هاست

محمود صادقی فرماندار زاوه در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت یکی از مطالبات اصلی مردم این منطقه یعنی دوبانده شدن جاده زاوه به تربت حیدریه، می افزاید: ما هم با مردم هم نظر هستیم و انتقاد مردم بجا بوده، چرا که روند اجرای این پروژه کند و توجه لازم به آن نشده است و انصافا حق مردم شریف منطقه بیشتر از این هاست.

صادقی بیان داشت: به نظرم اگر از مدیر عالی حوزه راه و شهرسازی استان خراسان رضوی، جویا شوید که شهرستان زاوه کجاست؟ چون تا کنون به این منطقه تشریف فرما نشدند، ممکن است اطلاعی نداشته باشند و به قول شما مگر اینکه از روی نقشه استان بتوانند این منطقه را ببینند تا مشکلات مردم را لمس و در مورد آن تصمیم گیری کنند.

سفرهایی‌ که فقط برای بیت المال هزینه تراشی شده است

فرماندار شهرستان زاوه خاطر نشان می کند: سفر معاون آقای مدیرکل هم که به شهرستان هیچ خروجی نداشته و فقط در حد گفتگو و قول حل مشکلات بوده و بنظرم این سفر فقط برای بیت المال هزینه تراشی کرده است.

از وعده های بی عمل، گلایه مندیم

صادقی تاکید می‌کند: ما با مدیر کل راه وشهرسازی ملاقات کرده و مشکلات را طرح موضوع کردیم و قول پیگیری داده اند، اما متاسفانه هیچکدام از وعده ها تاکنون عملیاتی نشده و بسیار از این مسئله گله مند هستیم.

صادقی اظهار کرد: ضمن آگاهی از وضعیت اعتبارات و بودجه ها اما در حوزه اعتبار راه اصلی شهرستان زاوه کاملا حق با مردم است، چرا که با حجم کارهای زیربنایی که در کشور صورت گرفته و در حال انجام است، حق مردم شریف زاوه داشتن چنین جاده خطرناکی نیست.

بی خبری مرکز استان از حال و روز مردم زاوه

وی می افزاید: از ابتدای آمدنم به شهرستان زاوه، مکاتبات و پیگیری های مکرری داشته ام اما چه کنیم که عزیزان در مرکز استان از حال و روز مردم این منطقه بی خبر و توجه لازم را ندارند.

وی اضافه کرد: معتقد هستم که چنانچه مسئولان بازدید میدانی از این جاده داشته باشند، قطعا به درد دل مردم خواهند رسید.

صادقی این را هم گفت که همه مشکلات ما از بی پول نیست و بلکه می شود با فنون مدیریتی و مدیریت جهادی بر برخی مشکلات فائق آمد و راه حل هایی برای رفع موانع پیدا کرد.

جاده ظرفیت ۲۵ هزار تردد خودرو در روزهای زعفرانی زاوه را ندارد

وی بیان کرد: در شرایط عادی روزانه ۱۴ هزار تردد در این محور صورت می گیرد و حالا که فصل برداشت زعفران در این منطقه آغاز شده است، این تردد ها به ۲۵ هزار خودرو در روز می‌رسد و سئوال اینجاست که آیا این جاده دو طرفه و کم عرض ظرفیت این حجم از خودرو ها را دارد؟

صادقی می گوید: مجبور هستیم گشت های پلیس راهور را افزایش دهیم، چرا که اگر این عزیزان نباشند، قطعا آمار تلفات انسانی و خسارتی ناشی از تصادفات زیاد در این جاده را روزانه شاهد خواهیم بود.

۱۵ درصد پیشرفت در یک سال و چهار ماه

فرماندار زاوه در خصوص درصد پیشرفت عملیات اجرایی باند دوم محور تربت حیدریه به زاوه که با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی تیرماه ۹۸ آغاز شد می افراید: این پروژه در حوزه کاری اداره راه وشهرسازی تربت حیدریه تعریف می شود و بنده اطلاعی از آن ندارم.

یوسفی مقدم رئیس راه و شهرسازی تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگار ما می‌افزاید: این پروژه یکی از ۵ ناحیه یک طرح ملی است و تاکنون بعد از گذشت حدود یکسال و چهارماه فقط ۱۵ درصد پیشرفت پروژه داشته ایم.

وی در پاسخ به کندی روند اجرای این پروژه که به گفته وی از جاده کمربندی تا روستای کاریزک ناگهانی به طول ۱۰ کیلومتر قرار بوده اجرا شود، گفت: نبود اعتبارات علت اصلی کندی پیشرفت پروژه می باشد و بعید می دانم قول آقای وزیر مبنی بر افتتاح در ۲۴ ماه آینده از تیرماه ۹۸ محقق شود.

یوسفی مقدم گفت: با حضور چند روز پیش جغتایی رئیس امور پایش، ارزیابی و مدیریت اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور در منطقه قول مساعدت را برای تامین اعتبار با تلاش نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی داده شده است و امیدواریم با تخصیص اعتبارات سرعت پیشرفت کار افزایش یابد.

گفتنی است اسلامی، وزیر راه و شهرسازی تیرماه سال ۹۸ با سفر به این منطقه در مراسم آغاز عملیات اجرایی باند دوم محور تربت حیدریه به زاوه شرکت کرد و وعده داد با اجرای باند دوم محور تربت حیدریه به زاوه به طول ۲۵ کیلومتر حجم ترافیکی این محور کاهش یابد.

محمد اسلامی،افزود: محور زاوه به تربت حیدریه یک مسیر شریانی اصلی نبوده لذا بدلیل کوتاهی مسیر از آن استفاده ترافیکی بیش از حد تصور شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قرارداد قطعه اول باند دوم محور تربت حیدریه به زاوه به طول ۱۰ کیلومتر با پیمانکار منعقد شده و قرار است که ۲۵ کیلومتر مسیر ظرف مدت ۲۴ ماه به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با اجرای باند دوم محور تربت حیدریه به زاوه به طول ۲۵ کیلومتر حجم ترافیکی این محور کاهش و عبور مرور در این جاده به آسانی انجام خواهد شد.

طلب پیمانکار را نتوانستیم پرداخت کنیم

محمد پارسا ،معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان در گفت وگو با خبرنگار ما در این باره تصریح می کند: قرارداد 10 کیلومتر احداث مسیر دو بانده تربت حیدریه به سمت زاوه با پیمانکار امضا و زیرساخت 2 کیلومتر آن انجام شده و آماده آسفالت گذاری است.

وی با بیان اینکه اکنون به  پیمانکار این پروژه سه میلیارد تومان بدهکار هستیم می افزاید: طلب پیمانکار تاکنون پرداخت نشده و به محض پرداخت آن و تامین اعتبار احداث بقیه مسیر انجام خواهد شد، از زمانی که پیمانکار پروژه را شروع کرده تنها یک سوم طلب پیمانکار پرداخت شده و به علت مشکلات مالی نزدیک دو سال است که طلب پیمانکار را نتوانستیم پرداخت کنیم.

وی با اشاره به مسیر احداث پروژه دو بانده شدن جاده زاوه به تربت حیدریه می گوید:  قرارداد 4 کیلومتر  از این مسیر با پیمانکار  امضا شده است، با توجه به این که زیر ساخت های آن انجام شده این مسیر نیز در مرحله آسفالت گذاری قرار دارد و برای تکمیل این 4 کیلومتر 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قول مساعد دادند که اعتبار این پروژه را تامین کنند

پارسا با بیان این که کل مسیر احداث پروژه دو بانده شدن محور تربت حیدریه به زاوه و برعکس به طول 28 کیلومتر  است می افزاید: با توجه به این که قرارداد احداث 14 کیلومتر از این مسیر با پیمانکار امضا شده اما به دلیل تامین نشدن اعتبار برای قرارداد 14 کیلومتر باقی مانده کاری صورت نگرفته است

.وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تامین اعتبار پروژه رایزنی هایی انجام شده؟ گفت: رایزنی هایی صورت گرفته و چند روز پیش نیز این موضوع را به نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منعکس کردیم که قول مساعد دادند اعتبار این پروژه را تامین کنند.

100 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه نیازاست

وی با بیان این که برای احداث کل پروژه دو بانده کردن مسیر تربت حیدریه به زاوه و برعکس حدود 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است می افزاید: اگر این مبلغ تامین اعتبارشود طی دو سال پروژه به اتمام می رسد

پارسا افزایش قیمت قیر را یکی دیگر از مشکلات پروژه اعلام می کند و می گوید:  تهیه قیر برای پیمانکار به علت افزایش قیمت، آن ها را با مشکلات جدی مواجه کرده است و ضرورت دارد که هر چه سریع تر تامین اعتبار این پروژه صورت بگیرد تا شاهد افزایش هزینه های پروژه  و متوقف شدن آن نباشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه:

!!تــوجـه

  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
  • لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
  • لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
  • به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید

ثبت نظر :


 
 
x
دکتر مهرداد حیدری دومین شهید مدافع سلامت تربت حیدریه آسمانی شد تورم فعلی در کشور دلیل اقتصادی ندارد/ماهیت شورای ملی و اتحادیه صادرکنندگان زعفران برای مردم مشخص شده است/طرح شفافیت آرا نبابد فضای پوپولیستی را در مجلس ایجاد کند حضور روحانیون، هیئت امنا و فرماندهان بسیج در طرح مسجد سنگر سلامت الزامی است/تفکر بسیج باید جهانی شود مهمترین ماموریت هفته بسیج اجرای طرح مسجد سنگر سلامت است تهدیدات شهری را باید به فرصت تبدیل کرد/هماهنگی بین بخشی و نگاه راهبردی به توسعه شهری نقش بسزایی در عمران و آبادانی دارد ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا طی یک هفته گذشته در تربت حیدریه جان باختند بیش از ۱۲۰۰ کودک یتیم در تربت حیدریه چشم انتظار حمایت نیکوکاران ۱۴ صندوق اعتباری زنان روستایی دربخش رخ تربت حیدریه فعال است توزیع بیش از ۱۰ هزار بسته کمک معیشتی و بهداشتی بین نیازمندان در تربت حیدریه تغییر کاربری ۳ کاروانسرای تربت حیدریه توسط بخش خصوصی در حال انجام است دوبانده شدن محور تربت حیدریه_زاوه در انتظار تحقق وعده مسئولان نیمی از مساجد و پایگاههای بسیج تربت حیدریه در طرح مسجد سنگر سلامت شرکت دارند